– Basert på rapportene om at en av pilotene ikke slapp inn i cockpit på German Wings-flight 4U 9525, virker det klart at cockpitdøren kan ha spilt en rolle. Dette er ikke første gang at forsterkede cockpitdører kan ha medvirket til at menneskeliv har gått tapt. Vi trenger ikke gå lenger enn til Stord-ulykken i Norge i 2006 for å se en annen mulig konsekvens av «sikkerhetstiltaket», sier Tangen.
– Da flyet kom til ro, var det på grunn av skadene ikke mulig å stoppe indre venstre motor. Den fortsatte å gå på høyt turtall i flere minutter. Fremre venstre nødutgang lot seg ikke åpne på grunn av skrogskader som hadde kilt fast døren. Høyre fremre nødutgang var blokkert av terrenget utenfor. Kapteinen gjorde flere forsøk på å åpne og frigjøre cockpitdøren, uten å lykkes. Kabintaket hadde fått en større revne som medførte at drivstoff fra vingene rant inn i kabinen. En brann på flyets høyre side forplantet seg inn i kabinen og etter hvert over til flyets venstre side. Tre passasjerer og fremre kabinbesetningsmedlem omkom. De øvrige ni passasjerene samt bakre kabinbesetningsmedlem klarte å evakuere flyet via flyets bakre venstre nødutgang ved å hoppe ned på bakken og passere forbi flymotoren som fortsatt gikk. Seks personer fikk alvorlige brannskader, står det å lese i den foreløpige rapporten.
En tilsvarende vurdering er gjort i SHTs endelige rapport fra 2012.
– Flygerne skulle normalt evakuert via cockpitdøren, men denne lot seg ikke åpne. Dette skyldtes mest sannsynlig at flyet hadde blitt slått skjevt slik at den forsterkede døren hadde kilt seg, og dermed ikke lot seg åpne selv med makt. Havarikommisjonen mener at slike forsterkede cockpitdører kan svekke flygernes muligheter for sikker evakuering. I denne sammenheng har den forsterkede døren som ble påbudt etter terrorhandlingene i USA 11. september 2001 gitt negative konsekvenser. Kapteinen måtte etter to mislykkede forsøk oppgi å åpne cockpitdøren, og flygerne kom seg i stedet i sikkerhet via det venstre cockpitvinduet. Det er i ettertid vanskelig å vurdere virkningen hvis flygerne hadde greid å åpne cockpitdøren. En konsekvens kunne ha blitt at flammene fra kabinen hadde slått inn i cockpit, og dermed forverret situasjonen. En annen mulighet er at kabinbesetningsmedlemmet og passasjerer langt framme i kabinen kunne ha evakuert via cockpitdøren og cockpitvinduet, skriver SHT.
– A deadbolt is installed at the level of the center latch area of the cockpit door. This deadbolt bolts the door from the cockpit side, in the event that more than one locking latch strike fails, or in the case of a total CLS failure.