Overspenning rundt historisk kryssing

Airbus Groups planer om å krysse Den engelske kanal 10. juli med det elektriske toseters flyet E-Fan 1.0 har skapt overspenning i forholdet­ til konkurrentene. Da det ble kjent 5. juli at det slovenske selskapet Pipistrel planla det samme 7. juli med sin batteridrevne Alpha Electro, ble forsøket stoppet av Siemens som umiddelbart trakk tilbake Dynadyn-motoren på 80-kilowatt. Pipistrel kaller det dårlig sportsånd.

Siemens leder av ­e-Aircraft, Frank Anton, til venstre, sammen med testpilot Didier Esteyne og andre fra Siemens e-Aircraft. Foto: Lars Brede Grøndahl

Airbus Groups planer om å krysse Den engelske kanal 10. juli med det elektriske toseters flyet E-Fan 1.0 har skapt overspenning i forholdet til konkurrentene. Da det ble kjent 5. juli at det slovenske selskapet Pipistrel planla det samme 7. juli med sin batteridrevne Alpha Electro, ble forsøket stoppet av Siemens som umiddelbart trakk tilbake Dynadyn-motoren på 80-kilowatt. Pipistrel kaller det dårlig sportsånd.

Tekst: Lars Brede Grøndahl

(PARIS/OSLO) Både Airbus Group og Pipistrel har samarbeidet tett med Siemens om å utvikle elektriske motorer til sine nye flymaskiner.

E-Fan 1.0 og Alpha Electro har en batterikapasitet på rundt en time, med en halv times reserve. E-Fan har batteriene i vingene, mens Alpha Electro har byttet ut Rotax-motoren med utskiftbare batteripakker, såkalt «Plug & Fly».

Airbus Group vil fly fra England til Frankrike, altså motsatt vei i forhold til Louis Blériots kryssing av Den engelske kanalen grytidlig 25. juli 1909. Pipistrel planla om å fly tur/retur med Alpha Electro, før forsøket ble kjent 5. juli og raskt ble stoppet av motorprodusenten Siemens.

Nektet flygning over vann

I et brev til Pipistrels leder Ivo Boscarol, opplyser Siemens at den elektriske Dynadyn-motoren ikke er designet, testet eller godkjent for flyturer over vann.

Siemens nekter slik flygning og beordrer Pipistrel til å stoppe videre bruk og krever tilbakeføring av motoren.

Pipistrel uttaler at sin franske importør likevel kunne ha fløyet over kanalen med en annen elektrisk motor, men de velger å droppe planene og at de er svært skuffet over det de kaller dårlig sportsånd.

– Vår testflygning over land har vist at vi kan ta av fra Frankrike, lande i England, returnere til Frankrike og fortsatt ha 25 prosent batterikapasitet i reserve, uttaler Michael Coates, som er USA-representant for Pipistrel.

106 år fra Blériot til E-Fan

Kryssingen av Den engelske kanalen 10. juli skjer over 100 år etter flygningen til Louis Blériot i sin Blériot XI med 230 kg i tomvekt, som hadde en Anzani radial 3-sylindret luftavkjølt motor på 25–30 hk (19 kW).

Propellen var en tobladet Chauvière Intégrale på 2,08 meter i diameter. Maksimal hastighet var 40,8 kts (75,6 km/t).

E-Fan 1.0 har en tomvekt på 500 kg med et 120-celler Lithium Polymer battisystem på 60 kW og en rekkevidde på 45–60 minutter. Maksimal fart er 119 kts (220 km/t) ved bruk av tvillingmotorer (vifter) plassert i overkant av vingene.

Louis Blériot hadde verken kompass eller navigasjonsmidler på turen i 1909 som varte i 36,5 minutter. I landingen opplevde han turbulente vindforhold, og traff bakken så hardt at understellet kollapset og et av propellbladene ble skadet. Blériot var selv uskadd og ble feiret som en helt etter den historiske kryssingen.

Airbus Group har siden 2011 arbeidet med nye konsepter for elektriske skolefly og småfly, med rundt ti samarbeidspartnere, deriblant Siemens. Selskapet viste for første gang E-Fan 1.0 (demonstrator) på [-]Paris Air Show i 2013. På FIA14 på Farnborough ble E-Fan toseteren 2.0 og fireseteren 4.0 lansert, begge basert på elektriske og hybride motorløsninger, som en del av EUs konsept «Roadmap to 2050».

«Verden blir elektrisk»

Pipistrel lanserte under Aero 2015 i Friedrichshafen sitt nye skolefly Alpha Electro, som er ment å kunne bringe konseptstudien WattsUp over til serieproduksjon. WattsUp ble introdusert under Salon de Blois Airshow i Frankrike i august 2014, samtidig med 25-årsjubileet til Pipistrel.

– Innovasjoner i WattsUp vil være medvirkende til å gjøre luftfarten mer bærekraftig i det lange løp. Elektriske installasjoner er skalerbare, og vi kan forvente at i fremtiden vil også større passasjerfly bruke elektrisk drivkraft. Verden blir elektrisk, i luften, på land og til sjøs, uttalte initiativtaker for utvikling av elektriske flymotorer hos Siemens, Frank Anton.

files/content/news/DSC_7057.jpgAlpha Electro har vært i utvikling over to år, har sikret europeisk sertifisering, og det arbeides med sertifisering i USA. Pipistrel har tatt imot ordrer på flyet, som etter spesifikasjonene skal drives med en Dynadyn motor fra Siemens.

– Dette er verdens første praktiske brukbare elektrofly, hevdet Dr Tine Tomazic fra utviklingsavdelingen hos Pipistrel.

– Vi har ledende erfaring innen elektrisk luftfart. Alpha Electro er faktisk vårt femte elektroflykonsept, men det er det første som er praktisk anvendbart, opplyste Tomazic til Flynytt på Aero 2015.

Airbus Group har etablert datterselskapet Voltair for produksjon og salg av sine elektriske flymaskiner. Selskapet planlegger et nytt produksjonssenter ved Pau Pyrénées Airport.

Bildet over: Pipistrels Tine Tomazic demonstrerer Alpha Electro under Aero 2015. Foto: Torkell Sætervadet

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen