Økt interesse for Diamonds skolefly

Den østerikske flyprodusenten Diamond Aircraft rapporterer om økt interesse for skolefly fra hele verden og har nå levert de fire første maskinene av en ordre ti DA40 NG. Flyet er et fireseters komposittfly med Diamonds egen dieselmotor ombord.

Publisert

Den østerikske flyprodusenten Diamond Aircraft rapporterer om økt interesse for skolefly fra hele verden og har nå levert de fire første maskinene av en ordre på ti DA40-NG til Ethiopian Airlines. Flyet er et fireseters komposittfly med Diamonds egen dieselmotor i nesen.

– Flyturen fra Wiener Neustadt til Addis Abeba ble fullført på fire dager med Diamonds egne piloter som fartøysjefer, forteller marketing manager hos Diamond Aircraft, Anita Lentsch.

– Det er første gang på 35 år at Ethiopian Airlines' treningssenter investerer i splitter nytt materiell. Flyene blir levert med Austro Engines AE300-motor som går på jetdrivstoff som både er rimelig og tilgjengelig overalt. Flyene er dessuten utrustet med Garmin G1000 glasscockpit og GFC700 autopilot, fortsetter Lentsch.

Den nye utgaven av Diamond DA40 har fått betegnelsen NG (New Generation) og skiller seg fra forgjengeren DA-40TDI både med tanke på motor, instrumentering og maksimal avgangsvekt. Diamond har utviklet sitt eget motorkonsept sammen med Mercedes Benz og er dermed ikke lenger avhengig av Thielerts Centurion-motorer. Austro Engines AE300 har dessuten bedre ytelse enn Centurion 1.7 og 2.0.

- Vi merker at interessen for moderne og drivstofføkonomiske treningsfly øker over hele verden, og vi ser lyst på framtiden til denne typen fly, avslutter Lentsch.

Powered by Labrador CMS