Ny rekord for innovasjonsmessen Aero

Allerede dagen før åpningsdagen kan Aero 2015 notere seg en ny rekord: Med 645 utstillere befester messen i Friedrichshafen sin posisjon som verdens største småflymesse. De nærmeste fire dagene vil allmennflygere fra hele verden flokke seg rundt innovasjon og ny teknologi i den idylliske småbyen ved Bodensjøen i Sør-Tyskland.

Aero-vertskapet inviterer til sniktitt. F.v: Roland Bosch (prosjektleder), Klaus Wellmann (messesjef), Jürgen Schelling (flyekspert og journalist) og Wolfgang Köhle (pressesjef).

files/content/news/Aero 2015/siemens-50-kg-4-anton.jpg– Også i år er E-flight-expo en av våre trekkplastere, sier Roland Bosch som er prosjektleder for Aero-messen under den årlige sniktitten som pressen får ta del i dagen før messen åpner.

Ikke bare kan Aero by på et serieprodusert elektrofly fra Pipistrel: Teknologiganten Siemens er ettertrykkelig tilstede med en egen utstilling av elektromotorer for småflysegmentet. Siste skudd på stammen er en flymotor på 260 kW (350 hestekrefter) som kun veier 50 kg, nærmere bestemt en femtedel av hva tilsvarende forbrenningsmotorer veier. Med denne motorteknologien blir det teknisk mulig å drive fireseters fly på strøm, vel og merke når batterikapasitet eller brenselceller spiller godt nok på lag. Men selv før den tid forventer Siemens at motoren vil vekke flykonstruktørenes interesse:

– Denne nyvinningen vil muliggjøre seriehybridfly med fire eller flere seter, sier Frank Anton som er sjef for eAircraft ved Siemens Corporate Technology til Financial Channel.

Pipistrel Panthera i hybridutgave er nettopp et slikt fly. Siden motoren yter makseffekt ved bare 2500 omdreininger pr minutt, kan propellen drives direkte, uten reduksjonsgir.

Fra mikrofly til businessjets

Aero-utstillingen kan også lokke med mer konvensjonell luftfartsteknologi: Alt fra siste skrik på mikroflyfronten til Bombardiers Learjet kan sees på messen. Årets utstilling inneholder også egne seksjoner for seilfly og fjernbemannede luftfartøy (RPAS).

Utsillingen går av stabelen på et messeområde som ligger helt inntil flyplassen i Friedrichshafen og som i år feirer 100 år som lufthavn.

Bildet over: Frank Anton, sjef for eAircraft ved Siemens Corporate Technology, presenterer verdens letteste småflymotor målt i ytelse i forhold til vekt. Foto: Siemens AG

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen