Ny rekord for Aero i Friedrichshafen?

Når Aero 2013 i Friedrichshafen åpner dørene onsdag 24. april, er det duket for en rekordmønstring i det hele 630 utstillere fra 35 land stiller opp med sine produkter på det som har blitt verdens nest største varemesse for allmennflyging.[nbsp]Innovasjon innen flydesign og motorteknikk var gjennomgangsmelodien under sniktitten som Flynytt overvar.

Publisert

Når Aero 2013 i Friedrichshafen åpner dørene onsdag 24. april, er det duket for en rekordmønstring i det hele 630 utstillere fra 35 land stiller opp med sine produkter på det som har blitt verdens nest største varemesse for allmennflyging. Innovasjon innen flydesign og motorteknikk var gjennomgangsmelodien under sniktitten som Flynytt overvar.

På motorsiden fortsetter utviklingen i retning av lavere vekt og bedre drivtsofføkonomi. Østerikske Austro Engines som eies av Diamond aircraft har flere motorkonsepter under utvikling, deriblant en wankelmotor på 115 hester som skal konkurrere mot Rotax 912. Seks- og åttesylindrede dieselmotorer er også under utvikling og skal konkurrere mot de større sekssylindrete motorene fra Lycoming og Continental.

Småfly med turbin

Diamond DA50 – storebroren til firesetersflyet Diamond DA40 – er fortsatt på prototypstadiet, og allerede fra flere år tilbake betegnet onde tunger DA50 "flyet som skriker etter en motor". Nå er flyet i ferd med å få den motoren maskinen har trengt fra første dag. I tillegg til de tyngre dieselmotorene som Austro har under utvikling, planlegger Diamond å levere flyet med turbin. Den russiske turbinmotoren AI-450S er imidlertid nesten dobbelt så tørst hva angår spesifikt drivstofforbruk som den åttesylindrede dieselmotoren som Diamond planlegger å tilby som alternativ.

Panthera har landet

Pipistrels banebrytende småfly Panthera ble flygeklar i tolvte time og klarte så vidt å akkumulere de 30 timene som slovenske myndigheter krever for å gi maskinen overflygingstillatelse. Dermed kunne Panthera ta turen over Alpene i flight level 140 (ca 14.000 fot) og landet tirsdag 23. april kl 12.55 på flyplassen i Friedrichshafen. Her vil maskinen være utstilt på et eget område utenfor hangar A2.

Testflyger Saso Knez er svært fornøyd med flyets egenskaper så langt. Steilehastigheten er tre knop lavere enn beregnet – med 52 knop indikert vil maskinen kunne gjøre det greit på korte baner til tross for at dette er et høyhastighetsfly som er markedsført til å kunne fly i 200 knop (TAS). Så langt har teamet allerede kommet opp i 185 knop under den tidlige testfasen med én tomme i manifoldtrykk over 75 prosent effekt, og utvikler Tine Tomazic er overbevist om at den magiske 200-knops-grensen vil brytes innen kort tid.

Dynamic med fireseter

En annen nyhet som vil vekke småflygernes interesse er AeroSpools nye firesetersfly, Dynamic WT-10. Maskinen er bygget over samme lest som tosetersikonet Dynamic WT-9 og vil i første omgang lanseres for eksperimentmarkedet. En sertifisert variant er også planlagt, men denne vil ligge noe lenger fram i tid.

Ny klassiker

For de med mer nostalgisk blikk på flyging, vil det nye mikroflyet Bucker Jungman FK-131 gi nye muligheter. Denne åpne dobbeltdekkeren er en replika av det originale flyet med samme betegnelse, men takket være moderne materialteknologi og en videreutviklet rekkemotor, har tomvekten krympet vesentlig. Dermed ble det mulig for utviklerteamet å lansere maskinen i mikroklassen selv om de egentlig hadde regnet med at dette flyet ville være forbeholdt eksperimentklassen.

Flere enn noen gang?

2011 har så langt vært rekordåret for Aero-utstillingen i Friedrichshafen, men 2013 ligger an til å kunne bli enda bedre med tanke på besøk, antall utstillere og ikke minst hvor mange land som er representert. Seilflygerne er med igjen i år, og alle hallene er i bruk siden enkelte av de største flyene er trukket inn fra tarmac. Aero 2013 kan uansett anbefales varmt allerede!

Powered by Labrador CMS