Ny kulturskatt på norske vinger

Luftfartsnorge ble en kulturskatt rikere da Noorduyn Norseman R-AF (SE-CGM) landet på Kjeller 28. mai, omtrent på dagen 70 år siden de åtte første norske Norseman landet på Fornebu etter frigjøringen i 1945.

Noorduyn Norseman har lang fartstid
 i det norske Forsvaret. Nå har Norsk Luftfartsmuseum tatt initiativet til å bringe hjem SE-CGM. Norseman R-AF like etter landing på Kjeller flyplass. Foto: Lars Brede Grøndahl

Tekst og foto: Lars Brede Grøndahl

Flyet er kjøpt av Norsk Luftfartsmuseum og ble hentet i Västerås i Sverige av Lars Ness og Finn Terje Skyrud. Begge er aktive veteranflypiloter, SAS-piloter og tok initiativet til Stiftelsen Norwegian Spitfire Foundation som har ansvaret for å operere flyet.

– Flyturen fra Västerås til Kjeller var en stor opplevelse. Motoren gikk fint og det er en koselig flymaskin, sier Finn Terje Skyrud, veteranflypilot og SAS-pilot.

Norseman er et legendarisk bushfly og Norges første militære transportfly. Det var var operativ i det militære i rundt 15 år og vil snart få sølvblank utseende, tilsvarende som det var i Luftforsvaret. Veteranflyet får base på Kjeller Aerodrome og Bodø Lufthavn.

– Det er klart vi har et sug i magen når Norseman R-AF kommer tilbake til Norge etter nesten 50 år i utlendighet[-]. Det er mye norsk flyhistorie i maskinen[-].

Det ble bygget 903 Norseman totalt i perioden[-] 1935 til 1959. Rundt 20 eksemplarer flyr i dag, de fleste i USA og Canada[-].

files/content/news/Norseman.jpgNoorduyn Norseman R-AF er det eneste flyve[-]dyktige i sitt slag i Europa. R-AF var en av de åtte første norske Norseman som kom til Norge for 70 år siden. De lettet 25. mai 1945 fra den norske[-] treningsbasen i Winkleigh og satte kursen mot Manston[-] og Kastrup før de landet på Fornebu[-] etter tre dagers ferryflight[-], få uker etter frigjøringen.

I 1953 fikk Luftforsvaret tildelt ytterligere 15 Norseman gjennom våpenhjelpen fra Canada[-]. I 1946–1959 inngikk R-AF i 330-skvadronen på Sola, Skattøra og Bodø før det ble lånt ut i 1959 til Thor Solberg Aviation og seinere[-] solgt samme år til et konsortium med Solbergfly i Tønsberg og Widerøe’s Flyveselskap. Det ble i 1963 solgt til Solbergfly AB i Sverige.

For Luftforsvaret var Noorduyn Norseman starten på en ny epoke, med egne transportfly. Etter en lang tjeneste i Luftforsvaret, ble mange [-]norske Noorduyn Norseman overtatt av Thor Solberg[-] og Widerøes.

Norseman ble konstruert og bygget av R.B.C. (Bob) Noorduyn[-], født i Nederland i 1893. Han flyttet til England[-] i 1913, startet som 20-åring hos Sopwith Aviation[-] og tok flysertifikat. Han fløy 10 forskjellige flytyper før han utvandret[-] til USA i 1920 og fikk jobb hos Fokkers Atlantic[-] Aircraft[-] Corporation[-]. Etter mange års erfaring innen flyproduksjon[-], flyttet han videre til Canada[-] i 1934 og startet sin egen flyproduksjon.

I Canada tok Bob Noorduyn kontakt med mange bush[-][-]piloter som ønsket en flytype tilpasset de harde klimatiske[-] forholdene. Han startet straks konstruksjonen[-] av et énmotors, høyvinget, mellomstort transportfly som kunne brukes med hjul-, ski- og flottør[-]understell. Første prototype av Noorduyn Norseman hadde første testflygning 14. november 1935.

Norsk Luftfartsmuseum inviterer sponsorer og [-]interesserte til å bli med på «Prosjekt Norseman».

Bildet over: Direktør ved Norsk Luftfartsmuseum har fått hjem Noorduyn Norseman R-AF, her med én av pilotene som fløy maskinen til Kjeller, Lars Ness.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Senate Committee Says No To ATC Privatization

<p>General-aviation advocacy groups have united in their efforts to oppose the privatization of the nation’s air...

Trig Avionics Offers Low-Cost ADS-B GPS Receiver, Comm Radio

<p>At AirVenture 2017, Trig Avionics introduced a low-cost ADS-B-compliant WAAS GPS receiver and lower-cost VHF comm...

Daher Debuts the TBM 910 at AirVenture

<p>With the sun slowly setting on Garmin’s landmark G1000 EFIS suite, aircraft manufacturers are rapidly switching to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen