Ny kulturskatt på norske vinger

Luftfartsnorge ble en kulturskatt rikere da Noorduyn Norseman R-AF (SE-CGM) landet på Kjeller 28. mai, omtrent på dagen 70 år siden de åtte første norske Norseman landet på Fornebu etter frigjøringen i 1945.

Noorduyn Norseman har lang fartstid
 i det norske Forsvaret. Nå har Norsk Luftfartsmuseum tatt initiativet til å bringe hjem SE-CGM. Norseman R-AF like etter landing på Kjeller flyplass. Foto: Lars Brede Grøndahl

Tekst og foto: Lars Brede Grøndahl

Flyet er kjøpt av Norsk Luftfartsmuseum og ble hentet i Västerås i Sverige av Lars Ness og Finn Terje Skyrud. Begge er aktive veteranflypiloter, SAS-piloter og tok initiativet til Stiftelsen Norwegian Spitfire Foundation som har ansvaret for å operere flyet.

– Flyturen fra Västerås til Kjeller var en stor opplevelse. Motoren gikk fint og det er en koselig flymaskin, sier Finn Terje Skyrud, veteranflypilot og SAS-pilot.

Norseman er et legendarisk bushfly og Norges første militære transportfly. Det var var operativ i det militære i rundt 15 år og vil snart få sølvblank utseende, tilsvarende som det var i Luftforsvaret. Veteranflyet får base på Kjeller Aerodrome og Bodø Lufthavn.

– Det er klart vi har et sug i magen når Norseman R-AF kommer tilbake til Norge etter nesten 50 år i utlendighet[-]. Det er mye norsk flyhistorie i maskinen[-].

Det ble bygget 903 Norseman totalt i perioden[-] 1935 til 1959. Rundt 20 eksemplarer flyr i dag, de fleste i USA og Canada[-].

files/content/news/Norseman.jpgNoorduyn Norseman R-AF er det eneste flyve[-]dyktige i sitt slag i Europa. R-AF var en av de åtte første norske Norseman som kom til Norge for 70 år siden. De lettet 25. mai 1945 fra den norske[-] treningsbasen i Winkleigh og satte kursen mot Manston[-] og Kastrup før de landet på Fornebu[-] etter tre dagers ferryflight[-], få uker etter frigjøringen.

I 1953 fikk Luftforsvaret tildelt ytterligere 15 Norseman gjennom våpenhjelpen fra Canada[-]. I 1946–1959 inngikk R-AF i 330-skvadronen på Sola, Skattøra og Bodø før det ble lånt ut i 1959 til Thor Solberg Aviation og seinere[-] solgt samme år til et konsortium med Solbergfly i Tønsberg og Widerøe’s Flyveselskap. Det ble i 1963 solgt til Solbergfly AB i Sverige.

For Luftforsvaret var Noorduyn Norseman starten på en ny epoke, med egne transportfly. Etter en lang tjeneste i Luftforsvaret, ble mange [-]norske Noorduyn Norseman overtatt av Thor Solberg[-] og Widerøes.

Norseman ble konstruert og bygget av R.B.C. (Bob) Noorduyn[-], født i Nederland i 1893. Han flyttet til England[-] i 1913, startet som 20-åring hos Sopwith Aviation[-] og tok flysertifikat. Han fløy 10 forskjellige flytyper før han utvandret[-] til USA i 1920 og fikk jobb hos Fokkers Atlantic[-] Aircraft[-] Corporation[-]. Etter mange års erfaring innen flyproduksjon[-], flyttet han videre til Canada[-] i 1934 og startet sin egen flyproduksjon.

I Canada tok Bob Noorduyn kontakt med mange bush[-][-]piloter som ønsket en flytype tilpasset de harde klimatiske[-] forholdene. Han startet straks konstruksjonen[-] av et énmotors, høyvinget, mellomstort transportfly som kunne brukes med hjul-, ski- og flottør[-]understell. Første prototype av Noorduyn Norseman hadde første testflygning 14. november 1935.

Norsk Luftfartsmuseum inviterer sponsorer og [-]interesserte til å bli med på «Prosjekt Norseman».

Bildet over: Direktør ved Norsk Luftfartsmuseum har fått hjem Noorduyn Norseman R-AF, her med én av pilotene som fløy maskinen til Kjeller, Lars Ness.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Search Ends For Malaysian Flight 370

After nearly three years of work searching the ocean floor with deep-sea submersibles for Malaysian Airlines Flight...

New Theory — Did D.B. Cooper Work For Boeing?

The FBI officially closed the book last year on the unsolved case of a 1971 hijacking by the man known as D.B....

Airbus Helicopter "Bubble" Windows Now Certified

Swiss Rotor Solutions has developed a retrofit "bubble" window set for Airbus H125/AS350 helicopters, and recently...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen