Norske flyskoler kan utdanne til LAPL fra 8. april

Norske flyskoler med nasjonale skolegodkjennelser av typen «registrert lærested» (RF – Registered Facility) kan fra 8. april utdanne til den forenklede sertifikattypen LAPL.

Skolesjef Odd Sandvik (høyresetet) og leder i Rygge Flyklubb David Kristianslund er blant de mange som kan glede seg over at flyskolene snart kan utdanne til LAPL. Foto: Lars Brede Grøndahl

De varslede lempelsene av de europeiske sertifikatreglene har nå trådt i kraft i EU. Gjennom denne endringen får europeiske flyskoler – som typisk er tilknyttet flyklubber – pusterom fram til 8. april 2018 før de eventuelt må tilpasse seg en ny virkelighet. I denne perioden får skolene lov til å fortsette utdanningen til privatflysertifikat som før, uten å måtte søke om den nye skolegodkjennelse som ATO (Approved Training Organisation). Samtidig får skolene også tillatelse til å utdanne til det enklere sertifikatet LAPL, gitt at de justerer sine skoleprogram tilsvarende.

Forordningen som har trådt i kraft i EU-landene har til hensikt å lette byrden for allmennflyging og luftsport, og pusterommet som nå er innvilget skal EASA bruke til å revurdere skolesystemet. EASA-direktør Patrick Ky har varslet at EASA vil vurdere om utdanning til flysertifikater kan skje helt uten ATO også etter 2018.

Seil- og ballongflygebevis videreføres

En annen konsekvens av forordningen er at nasjonale seil- og ballongflygebevis av den typen Norges Luftsportforbund (NLF) utsteder skal kunne brukes fram til 8. april 2019 innenfor hvert enkelt land.

Utdanningen til disse bevisene kan fortsette som i dag fram til 8. april 2018.

Konvertertingen fra et nasjonalt bevis til det nye LAPL-sertifikatet kan skje allerede nå. Nasjonale seil- og ballongflygebevis kan med andre ord eksistere side om side med EASAs LAPL (S), LAPL (B), BPL og SPL. Dermed får miljøet mer ro rundt konverteringsprosessen.

Norsk innføring

EU-forordninger skal normalt vedtas i Norge gjennom en EFTA- og EØS-prosess. På grunn av tidsnød fram til 8. april 2015, har Samferdselsdepartementet allerede forberedt innføringen av forordningen gjennom en norsk forskrift som er ventet å tre i kraft 8. april.

For å kunne sette i gang utdanning til det nye LAPL-sertifikatet, må skoleprogrammet revideres av klubben og godkjennes av Luftfartstilsynet. Konstituert fagsjef motorfly i Norges Luftsportforbund (NLF) Santiago Amengual forteller til Flynytt at seksjonens sikkerhets- og utdanningskomité har på agendaen å revidere skoleprogrammalen som klubbskolene benytter, slik at overgangen blir enklest mulig.

EUs forordning 445/2015 finner du nedenfor.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen