Norske flyskoler kan utdanne til LAPL fra 8. april

Norske flyskoler med nasjonale skolegodkjennelser av typen «registrert lærested» (RF – Registered Facility) kan fra 8. april utdanne til den forenklede sertifikattypen LAPL.

Skolesjef Odd Sandvik (høyresetet) og leder i Rygge Flyklubb David Kristianslund er blant de mange som kan glede seg over at flyskolene snart kan utdanne til LAPL. Foto: Lars Brede Grøndahl

De varslede lempelsene av de europeiske sertifikatreglene har nå trådt i kraft i EU. Gjennom denne endringen får europeiske flyskoler – som typisk er tilknyttet flyklubber – pusterom fram til 8. april 2018 før de eventuelt må tilpasse seg en ny virkelighet. I denne perioden får skolene lov til å fortsette utdanningen til privatflysertifikat som før, uten å måtte søke om den nye skolegodkjennelse som ATO (Approved Training Organisation). Samtidig får skolene også tillatelse til å utdanne til det enklere sertifikatet LAPL, gitt at de justerer sine skoleprogram tilsvarende.

Forordningen som har trådt i kraft i EU-landene har til hensikt å lette byrden for allmennflyging og luftsport, og pusterommet som nå er innvilget skal EASA bruke til å revurdere skolesystemet. EASA-direktør Patrick Ky har varslet at EASA vil vurdere om utdanning til flysertifikater kan skje helt uten ATO også etter 2018.

Seil- og ballongflygebevis videreføres

En annen konsekvens av forordningen er at nasjonale seil- og ballongflygebevis av den typen Norges Luftsportforbund (NLF) utsteder skal kunne brukes fram til 8. april 2019 innenfor hvert enkelt land.

Utdanningen til disse bevisene kan fortsette som i dag fram til 8. april 2018.

Konvertertingen fra et nasjonalt bevis til det nye LAPL-sertifikatet kan skje allerede nå. Nasjonale seil- og ballongflygebevis kan med andre ord eksistere side om side med EASAs LAPL (S), LAPL (B), BPL og SPL. Dermed får miljøet mer ro rundt konverteringsprosessen.

Norsk innføring

EU-forordninger skal normalt vedtas i Norge gjennom en EFTA- og EØS-prosess. På grunn av tidsnød fram til 8. april 2015, har Samferdselsdepartementet allerede forberedt innføringen av forordningen gjennom en norsk forskrift som er ventet å tre i kraft 8. april.

For å kunne sette i gang utdanning til det nye LAPL-sertifikatet, må skoleprogrammet revideres av klubben og godkjennes av Luftfartstilsynet. Konstituert fagsjef motorfly i Norges Luftsportforbund (NLF) Santiago Amengual forteller til Flynytt at seksjonens sikkerhets- og utdanningskomité har på agendaen å revidere skoleprogrammalen som klubbskolene benytter, slik at overgangen blir enklest mulig.

EUs forordning 445/2015 finner du nedenfor.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen