Nå åpner isbanene!

Etter en lengre kuldeperiode har nå isen på flere innsjøer i Norge blitt så tykk og sikker at isbanene kan åpne. To av favorittene, isbanen på Mjøsa ved Lillehammer og på Vermundsjøen i Finnskogen, er allerede i full drift – klar til å ønske turglade allmennflygere velkommen.

Alf Olav Frog tok med kona Cecilia til Lillehammers isbane 22. januar. Foto: Alf Olav Frog

Etter en lengre kuldeperiode har nå isen på flere innsjøer i Norge blitt så tykk og sikker at isbanene kan åpne. To av favorittene, isbanen på Mjøsa ved Lillehammer og på Vermundsjøen i Finnskogen, er allerede i full drift – klar til å ønske turglade allmennflygere velkommen.

– Jeg og kona synes det var på tide å få litt luft under vingene på RV-7-en og gjennomføre sesongens første islanding i det fine vinterværet. Valget denne gangen falt på isbanen på Mjøsa, forteller flybygger og experimental-flyger Alf Olav Frog som testet forholdene bare noen dager etter at banen åpnet i januar.

– Vi flyr downvind på østsiden av stripa. Så lenge været ikke tilsier noe annet lander vi fra sør og tar av mot sør, sier Ståle Olsen på mikroflyseksjonens Facebook-side. Banen ligger i retning 18 / 36 og er omtrent 600 meter lang. Bredden er 15 meter, og da banen åpnet var brøytekanthøyden 15 centimeter.

QNH er 500 fot og radio er som vanlig 123.500 MHz.

– Det er PPR her, så man må ringe oss på 99 77 06 00 før man drar avgårde, fortsetter Olsen.

Banen ligger ved Vingnesvika der Skibladner legger til om sommeren, bare noen minutter fra Lillehammer. Man trenger imidlertid ikke gå helt inn til byen for å bli traktert: Ved banen er det rigget opp en campingvogn hvor det selges varme pølser, kaffe, mineralvann og sjokolade.

Vermundsjøen

Også på Vermundsjøen har banen åpnet for sesongen med om lag samme dimensjoner og retning som tidligere år, det vil si hele 1000 x 30 meter. Vertskapet byr også på bred taksebane inn til et svært romslig parkeringsområde. Med baneretning 12 / 30 er det lett å huske for alle flygerne fra Kjeller som pleier å ta turen vinterstid. Høyden er 700 fot over havet.

– Vermundsjøen ligger svært nær grensen mot Sverige, så det er fort gjort å bli grensekrenker. Vær oppmerksom på innsjøen Letten på svensk side. Den er større en Vermundsjøen og lettere å oppdage på avstand. Mange har i årenes løp vært bortom den før de kom seg ned på rett sted, forteller motorflyseksjonens George Lundberg.

– Husk å gå innom Café Finnskog som bare er to minutters gange fra flyparkeringen. Ikke bare for å betale landingsavgift men også for å prøve nævagraut og gjeddeburger! Husk; denne banen får vi kun beholde så lenge vi bruker den og spiser litt på kafeen, påpeker Frog.

Café Finnskog har åpent dagene onsdag til søndag, kl 12.00 – kl 18.00. Mandager og tirsdager er altså kaféen stengt. Tradisjonen tro arrangeres det forøvrig fly-inn gudstjeneste på Vermundsjøen 10. mars 2013 kl. 13.00. Prest er pilot Thomas Midtsund.

– Bruk øynene godt og vær flittig på radioen, frekvens 123,500 MHz. Det kan være mye trafikk til og fra plassen, sier Lundberg.

For å sjekke baneforhold skal man ringe Roger Pildal som både er snøbrøyter og kontaktperson på 62 95 74 57 eller 469 28 766. Kafeen kan nås på 62 95 77 92.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FO Dies After In-Flight Incapacitation

CNN reported late Wednesday that a first officer aboard an American Airlines Boeing 737-800 became "incapacitated"...

uAvionix Rolls Out New ADS-B Products

As expected, uAvionix, a manufacturer of avionics for the UAV segment, announced this week four new ADS-B-related...

Garmin Announces New G3X Touch, GTN Upgrades

Owners of the Garmin GTN series of navigators will be getting free upgrades in May. The touchscreen navcom systems...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen