Mooney opp av asken

Mooney er nesten like kjent for sine økonomiske problemer som sine raske småfly. Etter at en gruppe kinesiske investorer ledet av taiwanske Cheng Yuan tok over selskapet og skjøt inn frisk kapital i fjor høst, har imidlertid produksjonen av Mooney-fly kommet i gang igjen. Første fly ble ferdig i tide til å flys til Oshkosh.

Ferskt fra produksjonslinjen: Mooney M20TN Acclaim Type S. Foto: Torkell Sætervadet (Bilde: )

Mooney er nesten like kjent for sine økonomiske problemer som sine raske småfly. Etter at en gruppe kinesiske investorer ledet av taiwanske Cheng Yuan tok over selskapet og skjøt inn frisk kapital i fjor høst, har imidlertid produksjonen av Mooney-fly kommet i gang igjen. Første fly ble ferdig i tide til å flys til Oshkosh.

files/content/news/DSC_6004 small 2.pngDe to modellene som nå tilbys er Mooney Acclaim M20TN og Ovation M20R. M20TN fikk æren av å være først ut etter gjenopptakelsen av produksjonen. Flyet er kjent for å være raskest i sin klasse med en marsjfart på hele 242 knop. Flyets halenummer er da også N-242 MR – hvor ”MR” står for ”Mooney Rises”. Ytelsene oppnås med en turbonormalisert motor fra Continental, nemlig TSIO-550-G på 280 hestekrefter.

I tillegg til god komfort og høy marsjhastighet, kan maskinen skryte på seg glasscockpit i form av Garmin G1000.

Fly nummer 1 fra samlebåndet ble auksjonert bort i en auksjon som allerede startet under Sun ’n Fun i april, og den heldige kjøperen Ricardo Pascoe vil overta flyet rett etter at EAA Air Venture er over for denne gang.

Overskuddet etter auksjonen vil gå uavkortet til Mooney Museum, et nyopprettet museum som skal ivareta flyprodusentens stolte historie som går tilbake til 1929.

– Vi er veldig fornøyd med det vi har fått til. På under et år har vi klart å sette i gang igjen produksjonen av fly, vi har ansatt over 150 medarbeidere og vi har introdusert mange nye systemer som vil forbedre vår business, sier Mooney-sjef Cheang Yuan, også kjent som Dr Jerry Chen, i en pressemelding fra selskapet.

Å fly fort blir uansett ikke en billig affære: Prislappen på turboutgaven av nye Mooney starter på 4,2 millioner kroner pluss moms.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Search Ends For Malaysian Flight 370

After nearly three years of work searching the ocean floor with deep-sea submersibles for Malaysian Airlines Flight...

New Theory — Did D.B. Cooper Work For Boeing?

The FBI officially closed the book last year on the unsolved case of a 1971 hijacking by the man known as D.B....

Airbus Helicopter "Bubble" Windows Now Certified

Swiss Rotor Solutions has developed a retrofit "bubble" window set for Airbus H125/AS350 helicopters, and recently...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen