Lycoming med grønt lys for blyfri bensin

Motorprodusenten Lycoming varsler nå at de vil godkjenne enhver 91-oktans blyfri flybensin som produseres etter en viss standard til bruk i et stort antall flymotorer. Med referanse til en sikkerhetsbulleteng fra EASA bekrefter Lycoming videre at det er tilstrekkelig at de som motorprodusent gir drivstoffet grønt lys. Ergo kan drivstoffet benyttes på de aktuelle motorene selv om flyets håndbok kun oppgir 100-oktans blybensin som tillatt drivstoff.

Tidligere var det kun den svenske produsenten Hjelmcos blyfrie bensin type 91-96UL og 91-98UL som hadde Lycomings eksplisitte godkjennelse som alternativ til blybensin. Med Lycomings kunngjøring av 22. mars vil nå enhver blyfri flybensin type 91UL kunne brukes så lenge den produseres etter den amerikanske standarden ASTM D7547. En forutsetning er at flymotoren ikke krever høyere motoroktantall enn 91 (tilsvarer 98-oktan på bilbensinpumper).

I en pressemelding fra Lycoming heter det at EASAs sikkerhetsbulletin 2011-01R på generelt grunnlag stadfester at flytypegodkjennelse av et drivstoff ikke er nødvendig så lenge motorprodusenten tillater at drivstoffet brukes. Denne godkjennelsen, sammen med en ny versjon av Lycomings Service Instruction, SI-1070R, gjør det mulig å benytte 91UL for en lang rekke flytyper uten videre, deriblant populære småfly fra Cessna, Piper, Diamond, Maule og Tecnam samt helikoptere fra Robinson og Guimbal.

Data fra NLF CAMO tyder på at 85 prosent av småflyflåten vil kunne benytte denne blyfrie bensinkvaliteten.

files/content/news/Satellite.gifDet er det franske oljeselskapet Total som nå har begynt å levere flybensin etter standarden ASTM D7547. I Storbritannia er allerede drivstoffet tilgjengelig på 15 flyplasser, og ti andre plasser er i ferd med å sette opp anlegg. Drivstoffet finnes også på 13 plasser i Frankrike og Sveits, og distribusjon i Tyskland og i Belgia er under utbygging.

Det er ikke kjent om drivstoffet kommer til Norge. Distribusjonen av Hjelmco 91-96UL på Kjeller er tidligere varslet men så langt ikke bekreftet.

Foto: Total

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Regional Fly-Ins Expanding In 2017

AOPA announced Friday it will expand its Regional Fly-In series next year to two-day events around the country,...

Weather, Medication Factors In Deadly Balloon Crash

Poor weather and the pilot's medical condition, including use of sedating drugs, were among the critical factors...

NTSB: Fuel Starvation Likely In Seneca Crash

The nighttime crash of a Piper Seneca in 2015 that left a 7-year-old survivor was a fuel starvation accident, the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen