Learjet 75 – himmelens Ferrari

– Learjet 75 er himmelens Ferrari, ifølge Jürgen Schelling. Den erfarne piloten tar pressen med til åpningen av Aero-Expo 2015, den årlige GA-messen i Friedrichshafen som i år preges av innovasjon og mange lanseringer. Første stopp er Bombardiers nyeste «superlette» jet for businessmarkedet som har plass til 9 seter og cruiser på Mach 0,81 (535 kts) med en rekkevidde på 2 040 NM.

Salgsdirektør i Bombardier Business Aircraft, Eckhard Breuer, viser fram Learjet 75 under åpningen av Aero-Expo 2015 i Friedrichshafen. Foto: Lars Brede Grøndahl

Tekst: Lars Brede Grøndahl

Flyet er utstyrt med Garmins G5000 og er det første i sin klasse med individuelle berøringsskjermer, som ifølge leverandøren betyr en mindre arbeidsmengde for pilotene samtidig det skal gi økt situasjonsforståelse og økt sikkerhet.

Learjet har eksistert i rundt 50 år og utgjør de minste maskinene fra Bombardier med betegnelsene 70, 75 og 85. I mellomskiktet eksisterer Challenger 350 og 650, mens i toppskiktet troner Global 5000, 6000, 7000 og 8000.

John Fredriksen er ifølge kilder eneste nordmann som flyr Bombardier Global, etter han nylig skal ha solgt sin Gulftstream 550. Sammenlignet med Global, blir Learjet 75 en businessjet i lavprismarkedet, med en startpris på rundt 120 millioner kroner.

Learjet 75 er utstyr med to Honeywell TFE731-40BR motorer med en takeoff thrust på 3.850 lbs (17.1 kN). Motorer og ny winglet-design gir et redusert behov for banelengde under takeoff på 12 prosent.

Maskinen kan med to piloter og fire passasjerer fly non-stop fra Los Angeles til Toronto, Warzawa til Lisboa eller fra München til Kairo. Med base i Chicago har flyet en rekkevidde som dekker hele USA og store deler av Mellom-Amerika. Maks høyde er 51 000 fot, i god avstand over værlag som kan by på utfordringer. Med fulle tanker har flytypen dog en begrensning på åtte passasjerer.

Den første Learjet 75 ble i fjor høst registrert i Europa av franske Roullier Group, et familieeiet konsern med over 7 000 ansatte i 46 land.

Ifølge Simon Burrows i Bombardier er Europa det nest største markedet for businessjets. Regionen utgjør 12 prosent av den globale markedet og det forventes en levering av over 3 500 businessjets i de neste 20 årene.

files/content/news/Aero 2015/DSC_1044 small.jpg

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen