Konner K1 - folkehelikopter på diesel

Konner Helicopter som produseres i en fabrikk nord for Venezia i Italia er "ekstremt enkelt å fly" - med en 250 hk gassturbin som veier 50 kg.

Nora Molnar og Daniele Fior foran Konner K1 på Aero 2014. Foto: Lars Brede Grøndahl (Bilde: )

Konner Helicopter som produseres i en fabrikk nord for Venezia i Italia er "ekstremt enkelt å fly" - med en 250 hk gassturbin som veier 50 kg.

Tekst: Lars Brede Grøndahl

Italienske Konner K1 er allerede levert til de første kundene, hovedsakelig i Østen, etter tusenvis av testtimer. Det har FADEC (Full-Authority Digital Engine Control), som sikrer optimal sikkerhet, ytelse og komfort under oppstart.

Alt piloten må gjøre ved start av motoren, er å flytte en bryter fra "OFF" til "IDLE". For å ta av, flyttes bryteren videre fra "IDLE" til "FLY"-posisjonen og FADEC tar seg av resten.

Selskapet legger stor vekt på at pilotene skal bruke tiden på å fly helikopteret, mens FADEC tar hånd om alle parametre og motorinnstillinger under flygningen.

Konner Helicopter tilbyr en TK-250 turboshaft som ifølge selskapet er den absolutt letteste gassturbinen i verden i sin klasse. Den er utviklet av Konner, yter 250 hk og veier bare 50 kg.

Helikopteret er bygget i monolittisk karbonfiber, samme struktur som er vanlig innen bygging av småfly og Formel 1.

TK-250 er testet for bruk av diesel, bio-diesel, JP-1 og JP-4. Målsettingen for selskapet er optimal sikkerhet, ytelse og komfort.

K1-helikopteret har en hovedrotor med tre kompositt rotorblader.

Styringssystemet for endring av pitch på rotorbladene og feathering muliggjøres gjennom bruken av elastiske materialer som sikrer høy pålitelighet og reduserte vedlikeholdskostnader.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

New Instrument Panel Annunciator Aims To Reduce Gear-Up Landings

<p>At AirVenture 2017, Massachusetts-based Approach Aviation announced FAA approval and production shipment of its...

Stratos 714 Comes To Oshkosh

<p>Following years of incremental progress and cabin mock-ups, Stratos arrived at Oshkosh 2017 with a real airplane....

FAA Provides BasicMed Outreach

<p>For pilots who are still not sure about how the BasicMed program works, or if it’s right for them, the FAA’s...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen