Isbanen på Vermundsjøen åpner 24. januar

Lørdag 24. januar åpner isflyplassen på Vermundsjøen, så sant været tillater det. Det populære vinterreisemålet på Finnskogen samler hvert år en rekke allmennflygere som lander på en isbane som er brøytet opp av lokalt og entusiastisk mannskap.

Isbanen på Vermundsjøen er et populært reisemål, her fra banen i 2013. Foto: Alf Olav Frog

Lørdag 24. januar åpner isflyplassen på Vermundsjøen, så sant været tillater det. Det populære vinterreisemålet på Finnskogen samler hvert år en rekke allmennflygere som lander på en isbane som er brøytet opp av lokalt og entusiastisk mannskap.

– Førstkommende lørdag – 24. januar – åpner Vermundsjøen Airport, forteller Thomas Midtsund entusiastisk til Flynytt. Han legger til at åpningen av banen naturligvis vil være væravhengig og at flygerne må sjekke før de legger i vei.

– Flyplassjef Roger Pildahl har brøytet det meste og har bare finpussen igjen, forteller Midtsund.

Banen er 1000 x 33 meter, målt med GPS, og retningen er omtrent som tidligere år.

– I 2013 var den 32 /14, men Kjeller-folket liker å bruke 30 / 12 (som på Kjeller), så da bruker vi kanskje den i år også, sier Midtsund med et smil.

– Vær obs på at banen er ganske nær svenskegrensen. Dersom en kommer inn lavt fra vest vil en ikke se Vermundsjøen før en er rett over. Tidligere har dette ført til at opp til flere har krysset grensen mot innsjøen Lätten ved Bograngen, som er mye lettere å oppdage på avstand, forklarer Midtsund.

Café Finnskog har åpent kl 12.00–18.00 onsdag til søndag. I kaféen ligger gjestebok for flygere, der en også kan betale landingsavgift.

– Stor takk til Roger Pildahl som legger ned en kjempeinnsats for at vi skal et flott mål for våre vinterturer, understreker Midtsund.

Tips tilflygere:

For å sjekke aktuelle forhold før flyturen, ring Roger Pildahl på telefon 469 28 766. Hvis ikke svar, prøv Thomas Midtsund på telefon 951 38 458.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Red Bull Back To San Diego

The Red Bull Air Races will return to San Diego this year with an early spring date. The second race of the year will...

Short Final

Often the hardest part of flying into a big Class B airport is finding your way around on the ground. After landing...

More Experimental PMAs Likely

Owners of certified aircraft could soon have affordable access to a wide range of cutting-edge technology now...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen