Ipad får grønt lys av FAA

Federal Aviation Administration (FAA) gir lesebrettet iPad grønt lys som primær informasjonskilde for kart til operativt bruk. Etter omfattende testing av lesebrettet med applikasjonen Jeppesen Mobile TC konstaterer FAA at lesebrettet er særdeles pålitelig og derfor kan godkjennes som kjerne i en "elektronisk flight bag".

Foto: Torkell Sætervadet

Federal Aviation Administration (FAA) gir lesebrettet iPad grønt lys som primær informasjonskilde for kart til operativt bruk. Etter omfattende testing av lesebrettet med applikasjonen Jeppesen Mobile TC konstaterer FAA at lesebrettet er særdeles pålitelig og derfor kan godkjennes som kjerne i en "elektronisk flight bag".

Dette melder nyhetskanalen Wired.com. Det er charterselskapet Executive Jet Management som har søkt om å få bruke Apples populære lesebrett for lagring og visning av kart underveis i flyging. Allerede siden lesebrettet kom på markedet har det vært brukt i cockpit, men da bare som sekundærkilde i tillegg til andre kilder som papirkart eller kostbare flydedikerte elektroniske visningssystemer. Siden iPadens maskinvare og operativsystem, såvel som kartvisningsappen "Jeppesen Mobile TC", har fungert upåklagelig i alle testene som har vært utført, kan nå lesebrettet brukes som primær informasjonskilde.

Krasjfri

Executive Jet Management har testet lesebrettet gjennom 250 flighter, i ti forskjellige fly og med 55 forskjellige piloter uten en eneste krasj. Det har også vært gjort dekompresjonstester fra simulerte høyder på opptil 51.000 fot. Også disse var vellykket og viser at produktet er stabilt og at det ikke vil påvirke flyets øvrige instrumenter og navigasjonssystemer.

Produktsjef for Jeppesen Mobile TC, Jeff Buhl uttaler til Wired at systemet viste seg svært stabilt. Selv om en krasj skulle skje, vil systemet være oppe igjen i løpet av fire til seks sekunder.

FAA forlanger imidlertid spesielle prosedyrer for at iPaden skal kunne benyttes som "electronic flight bag". En form for reserveløsning må være tilgjengelig, eksempelvis en ekstra iPad.Dessuten må hver kommersielle operatør søke individuelt om å bruke lesebrettet. Imidlertid kan andre operatører dra nytte av alle de testdataene som et tilgjengelige etter Executive Jet Managements tester.

Anerkjennelse av lesebrett

Beslutningen fra FAAs side innebærer et første signal om at konsumentlesebrett vil kunne få en legitim plass innenfor flyavionikk, hevder Wired. Lesebrett har en rekke fordeler, blant annet at man sparer vekt i forhold til tunge papirmanualer. Anerkjennelsen fra FAA innebærer forøvrig at det blir enda mer attraktivt for utviklere av apper å levere allmennflyrelaterte programmer til lesebrettet.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Ag And Helicopter Pilots Decry Drone Rule Change

A recent federal court decision that the FAA has no authority to require drone users to register is not sitting well...

First Flight For New K-Max

The newly in-production K-Max helicopter, built by Kaman Aerosystems, flew for the first time on May 12, the company...

EBACE: Airbus Launches Private Jet, Corporate Helicopters

Airbus Corporate Jets is now offering a corporate-jet version of its A330neo widebody airliner, the company announced...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen