Instrumentflyging skal bli enda lettere tilgjengelig

Det to år gamle forenklede regimet for instrumentrettighet til tross: EASA og allmennflygerne vil gjøre instrumentflyging ende lettere tilgjengelig for å øke andelen av ikke-kommersielle flygere som har instrumentkompetanse.

Instrumentflyging skal bli enda lettere tilgjengelig
(Bilde: Lars Brede Grøndahl)

Særlig er instrumentteorien i søkelyset: Selv det reduserte teorikurset på 80 timer som gjelder for dem som tar IR i dag, er etter EASAs og allmennflyorganisasjonenes vurdering mange hakk for komplisert. Nå skal det forenkles til et tilsvarende nivå som den amerikanske IR-utdanningen. 

Når det gjelder den praktiske utdanningen, ser EASA for seg at det innføres en tre-trinns-rakett: Først kommer grunnleggende IR-kurs – deretter følger to separate påbygninger: «En-route» og «approach».  Flygerne får en rettighet med arbeidstittel «Basic IR», hvor det blir høyere krav til landingsminima (eksempelvis 200 fot i tillegg til gjeldende minima). 

Det vil minst ta to år før det nye regelverket er på plass. 

Regelverksinitiativet skal også se på andre hindre i veien for mer utbredt IR-flyging. 

Les mer om regelverksarbeidet på EASAs hjemmeside EASAs hjemmeside

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bombardier Says Mitsubishi ‘Misappropriated’ Data

Bombardier, based in Canada, has sued Mitsubishi Aircraft, of Japan, claiming that some workers recruited from...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

NTSB Calls For 25-Hour CVR Duration

The current requirement for cockpit voice recorders to store just two hours of data is not enough, the NTSB says...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen