Instrumentflyging skal bli enda lettere tilgjengelig

Det to år gamle forenklede regimet for instrumentrettighet til tross: EASA og allmennflygerne vil gjøre instrumentflyging ende lettere tilgjengelig for å øke andelen av ikke-kommersielle flygere som har instrumentkompetanse.

(Bilde: Lars Brede Grøndahl)

Særlig er instrumentteorien i søkelyset: Selv det reduserte teorikurset på 80 timer som gjelder for dem som tar IR i dag, er etter EASAs og allmennflyorganisasjonenes vurdering mange hakk for komplisert. Nå skal det forenkles til et tilsvarende nivå som den amerikanske IR-utdanningen. 

Når det gjelder den praktiske utdanningen, ser EASA for seg at det innføres en tre-trinns-rakett: Først kommer grunnleggende IR-kurs – deretter følger to separate påbygninger: «En-route» og «approach».  Flygerne får en rettighet med arbeidstittel «Basic IR», hvor det blir høyere krav til landingsminima (eksempelvis 200 fot i tillegg til gjeldende minima). 

Det vil minst ta to år før det nye regelverket er på plass. 

Regelverksinitiativet skal også se på andre hindre i veien for mer utbredt IR-flyging. 

Les mer om regelverksarbeidet på EASAs hjemmeside EASAs hjemmeside

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Continental Says Diesels Are Making Inroads

<p>With a full line of aerodiesel engines in its product portfolio, Continental Motors says it’s seeing more uptake...

Flight Design Under New Ownership

<p>Flight Design, which has been in receivership in Germany since February 2016, is now under new ownership, the...

NBAA Convention Set For October In Las Vegas

<p>NBAA will hold its annual business aviation convention and exhibition in Las Vegas, Oct. 10-12, the group...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen