Instrumentflyging skal bli enda lettere tilgjengelig
Det to år gamle forenklede regimet for instrumentrettighet til tross: EASA og allmennflygerne vil gjøre instrumentflyging ende lettere tilgjengelig for å øke andelen av ikke-kommersielle flygere som har instrumentkompetanse.
Særlig er instrumentteorien i søkelyset: Selv det reduserte teorikurset på 80 timer som gjelder for dem som tar IR i dag, er etter EASAs og allmennflyorganisasjonenes vurdering mange hakk for komplisert. Nå skal det forenkles til et tilsvarende nivå som den amerikanske IR-utdanningen.
Når det gjelder den praktiske utdanningen, ser EASA for seg at det innføres en tre-trinns-rakett: Først kommer grunnleggende IR-kurs – deretter følger to separate påbygninger: «En-route» og «approach». Flygerne får en rettighet med arbeidstittel «Basic IR», hvor det blir høyere krav til landingsminima (eksempelvis 200 fot i tillegg til gjeldende minima).
Det vil minst ta to år før det nye regelverket er på plass.
Regelverksinitiativet skal også se på andre hindre i veien for mer utbredt IR-flyging. Les mer om regelverksarbeidet på EASAs hjemmeside EASAs hjemmeside.