Instrumentflyging skal bli enda lettere tilgjengelig

Det to år gamle forenklede regimet for instrumentrettighet til tross: EASA og allmennflygerne vil gjøre instrumentflyging ende lettere tilgjengelig for å øke andelen av ikke-kommersielle flygere som har instrumentkompetanse.

Instrumentflyging skal bli enda lettere tilgjengelig
(Bilde: Lars Brede Grøndahl)

Særlig er instrumentteorien i søkelyset: Selv det reduserte teorikurset på 80 timer som gjelder for dem som tar IR i dag, er etter EASAs og allmennflyorganisasjonenes vurdering mange hakk for komplisert. Nå skal det forenkles til et tilsvarende nivå som den amerikanske IR-utdanningen. 

Når det gjelder den praktiske utdanningen, ser EASA for seg at det innføres en tre-trinns-rakett: Først kommer grunnleggende IR-kurs – deretter følger to separate påbygninger: «En-route» og «approach».  Flygerne får en rettighet med arbeidstittel «Basic IR», hvor det blir høyere krav til landingsminima (eksempelvis 200 fot i tillegg til gjeldende minima). 

Det vil minst ta to år før det nye regelverket er på plass. 

Regelverksinitiativet skal også se på andre hindre i veien for mer utbredt IR-flyging. 

Les mer om regelverksarbeidet på EASAs hjemmeside EASAs hjemmeside

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Attempted Hijacking Diverts Aeroflot 737

Aeroflot Flight SU1515 made an emergency landing at Russia’s Khanty-Mansiysk airport (HMA) after a passenger...

Controllers Quitting To Find Paying Work

Air traffic control personnel are resigning to seek other work after a month without pay and a union...

Going For Cold

It’s going to be a chilly 45 degrees in normally balmy Savannah, Georgia on Monday (near freezing overnight) so...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen