INSPEKSJONSPÅLEGG FRA CESSNA

Flyprodusenten Cessna pålegger eiere av Cessna-fly som er produsert fram til 1986 omfattende inspeksjoner for å avsløre korrosjon og materialtretthet. For småfly som Cessna 172 skal inspeksjonene være gjennomført før juni 2014. Tiltaket settes i verk etter at Cessna har sett flere eksempler på aldrende småfly i farlig dårlig forfatning.

Eksempel på korrosjon bak interiørpaneler. Foto: Cessna

files/content/news/Crack.jpgCessna har produsert cirka 145.000 fly i perioden fra 1946-1986, og gjennomsnittsalderen på flyene er hele 42 år. Felles for flyene er at de er produsert i aluminium og at de ikke har grunning eller ”primer” innvendig slik som flyene fra Cessna har i dag. Dette gjør maskinene mer utsatt for korrosjon. Samtidig er den høye gjennomsnittsalderen alene et argument for å utføre særlig grundige inspeksjoner som kan avsløre sprekker som følge av materialtretthet.

Omfattende inspeksjonsprogram

Inspeksjonsprogrammet vil avhenge av flyets timetall, bruksområde og historikk. For å lokalisere sprekker vil det i beste fall være snakk om 15-20 inspeksjonspunkter som kan nås med boroskop. For fly som enten har høyt timetall (mer enn 12.000 timer) eller historikk med hard bruk vil det være aktuelt å bruke røntgen eller andre former for NDI (Non-Destructive Inspections). Røntgen/NDI vil også være påkrevet i de tilfellene man påviser korrosjon, mistenker sprekkdannelser eller dersom det er et krav ut fra service-bulletiner.

Kjente svake punkter

Cessna har dokumentert en rekke punkter hvor korrosjon og sprekkdannelse har funnet sted. Slike skader kan man for eksempel finne i vingeribber, nær sveiser i motorfestene eller ved vingefestene.

I april 2012 vil inspeksjonsprosedyrene bli publisert i manualene for alle Cessna-fly i 100-serien (f eks Cessna 150/52, 172 og 182).

– Inspeksjonsprogrammet vi har spesifisert er primært av visuell karakter og er utviklet for å støtte fortsatt luftdyktighet for aldrende fly, sier Beth Gamble som er Cessnas sjefsingeniør for flystruktur.

– Gjennom opplæringsprogrammet for Cessna-teknikere håper vi at vi har besvart de fleste spørsmålene flyeierne måtte ha før vi utgir de nye servicemanualene. Vi oppfordrer flyeierne til å ta en sjekk med sine lokale Cessna-verksteder i rimelig tid for å utføre disse pålagte inspeksjonene, avslutter Gamble.

Cessna har laget en interaktiv presentasjon såvel som en video som viser flere detaljer. Siste frist for å gjennomføre inspeksjonene vil være før juni 2014 for fly i 100-serien og desember 2013 for fly i 200-serien.

Bildet over viser sprekk i motorfestet. Foto: Cessna.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen