INSPEKSJONSPÅLEGG FRA CESSNA

Flyprodusenten Cessna pålegger eiere av Cessna-fly som er produsert fram til 1986 omfattende inspeksjoner for å avsløre korrosjon og materialtretthet. For småfly som Cessna 172 skal inspeksjonene være gjennomført før juni 2014. Tiltaket settes i verk etter at Cessna har sett flere eksempler på aldrende småfly i farlig dårlig forfatning.

Eksempel på korrosjon bak interiørpaneler. Foto: Cessna

files/content/news/Crack.jpgCessna har produsert cirka 145.000 fly i perioden fra 1946-1986, og gjennomsnittsalderen på flyene er hele 42 år. Felles for flyene er at de er produsert i aluminium og at de ikke har grunning eller ”primer” innvendig slik som flyene fra Cessna har i dag. Dette gjør maskinene mer utsatt for korrosjon. Samtidig er den høye gjennomsnittsalderen alene et argument for å utføre særlig grundige inspeksjoner som kan avsløre sprekker som følge av materialtretthet.

Omfattende inspeksjonsprogram

Inspeksjonsprogrammet vil avhenge av flyets timetall, bruksområde og historikk. For å lokalisere sprekker vil det i beste fall være snakk om 15-20 inspeksjonspunkter som kan nås med boroskop. For fly som enten har høyt timetall (mer enn 12.000 timer) eller historikk med hard bruk vil det være aktuelt å bruke røntgen eller andre former for NDI (Non-Destructive Inspections). Røntgen/NDI vil også være påkrevet i de tilfellene man påviser korrosjon, mistenker sprekkdannelser eller dersom det er et krav ut fra service-bulletiner.

Kjente svake punkter

Cessna har dokumentert en rekke punkter hvor korrosjon og sprekkdannelse har funnet sted. Slike skader kan man for eksempel finne i vingeribber, nær sveiser i motorfestene eller ved vingefestene.

I april 2012 vil inspeksjonsprosedyrene bli publisert i manualene for alle Cessna-fly i 100-serien (f eks Cessna 150/52, 172 og 182).

– Inspeksjonsprogrammet vi har spesifisert er primært av visuell karakter og er utviklet for å støtte fortsatt luftdyktighet for aldrende fly, sier Beth Gamble som er Cessnas sjefsingeniør for flystruktur.

– Gjennom opplæringsprogrammet for Cessna-teknikere håper vi at vi har besvart de fleste spørsmålene flyeierne måtte ha før vi utgir de nye servicemanualene. Vi oppfordrer flyeierne til å ta en sjekk med sine lokale Cessna-verksteder i rimelig tid for å utføre disse pålagte inspeksjonene, avslutter Gamble.

Cessna har laget en interaktiv presentasjon såvel som en video som viser flere detaljer. Siste frist for å gjennomføre inspeksjonene vil være før juni 2014 for fly i 100-serien og desember 2013 for fly i 200-serien.

Bildet over viser sprekk i motorfestet. Foto: Cessna.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen