Hundre år siden Amundsen tok flysertifikat

11. juni 2014 feirer det norske flymiljøet 100 år med norsk sivil luftfart. 11. juni 1914 tok Roald Amundsen internasjonalt flysertifikat nr 1 for sivile i Norge, og hundre år senere markeres begivenheten med en veteranflytur fra Kjeller til Gardermoen. Samtidig etableres Stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark for å ta være på det unike kulturmiljøet for en levende flyshistorie på Kjeller.

Pilot Morten K. Agerup Myhr med Tiger Moth DH.82 127 på Gardermoen i forrige uke. 127 var den første Tiger Moth som ble bygget ved Flyfabrikken på Kjeller. Foto: Visit Kjeller

– 11. juni kl 1700 på den historiske dagen blir Stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark (KFK) etablert. Stiftelsen etableres av et samlet veteranflymiljø for å ta vare på det unike kulturmiljøet for den levende flyhistorien på Kjeller. Formålet er blant annet å levendegjøre norsk flyhistorie ved å restaurere, vedlikeholde og operere historiske fly. Dette er starten på det «flygende museet» på Kjeller, eller Kjeller Historic Flying, på «nynorsk», forteller Finn Terje Skyrud i KFK i en pressemelding.

100 år siden Roald Amundsen ble flyger

Det var etter flytimer nettopp fra Kjeller flyplass at Roald Amundsen fløy opp på Gardermoen med flyet Maurice Farman Longhorn, lånt fra Hærens flyvevæsen, 11. juni 1914. Dermed fikk han internasjonalt flysertifikat (kalt “patent”) nr 1 for sivile i Norge.

Det ble stor dramatikk under første flygning da instruktør Einar Sem-Jacobsen demonstrerte motorkutt i lav høyde (30 meter) og styrekablene viklet seg inn i propellen, med påfølgende krasjlanding. Takket være et reservefly fra Kjeller, besto Roald Amundsen oppflygningen med glans.

På 100-årsdagen ønsker flymiljøet å gjenskape historien med veteranfly fra Kjeller til Gardermoen for å minnes denne begivenheten.

Generalløytnant og landsfader for Luftforsvaret, Wilhelm Mohr, vil være til stede på Kjeller under markeringen.

Skoleelev Gabriel Konrad Berg ved Kjeller skole får oppfylt sin drøm om å være co-pilot under flygningen som skjer i samarbeid med veteranflymiljøet og Kjeller kunnskapssenter.

Først på begge polene

2014 er året da Kjeller feirer sine pionerer og innovatører, 100 år etter at Roald Amundsen kom tilbake fra foredragsturneen i USA om Sydpolferden og startet med flytimer på Kjeller. Amundsen så mulighetene, satset på ny og usikker teknologi for å utforske nye polarområder.

11. juni markerer samtidig 100 år med norsk sivil luftfart. Dagen kan feires som Roald Amundsens internasjonale innovasjonsdag, dagen da vår første flyelev tok av og bestod prøven med glans, dog ikke uten dramatikk. 12. mai 1926, knapt 12 år etter oppflygningen på Gardermoen, kunne mannskapet på luftskipet Norge slippe ned tre flagg over Nordpolen, det amerikanske, det italienske og det norske.

Med dristighet og drømmer, skapte polarhelten, flypioneren og innovatøren Roald Amundsen resultater, med Sydpolekspedisjonen i 1910–1912 og Nordpolferden i 1926. Det er i dag udiskutabelt at Roald Amundsen og rormann Oscar Wisting var de to første i verden som nådde begge polpunktene.

Flypioneren Roald Amundsen var første formann i Norsk Aero Klubb, foreløper til Norges Luftsportforbund (NLF). Med sin interesse for flygning i utforskningen av nye polarområdet, var Amundsen en stor inspirasjon for andre norske flypionerer som spilte en stor rolle for de alliertes kamp under 2. verdenskrig.

Kjeller Kunnskapssenter

På mange måter er dette malen på hvordan Kjeller kunnskapssenter ønsker å bidra til at elevene i Skedsmo skal knytte teori og praksis sammen. På skolen lærer elevene om oppdrift og hvorfor/hvordan et fly letter fra rullebanen. Å være med på dette i praksis forsterker læringen og bidrar til økt motivasjon og mestring.

Kjeller kunnskapssenter har som hovedmål å fremme elevenes læring i realfag og teknologiske fag og øke interessen for disse fagene i skolen.

Roald Amundsen var en kunnskapsrik og eventyrlysten mann som sprengte grenser. Dagens skoleelever trenger disse egenskapene for å kunne lykkes i framtidens samfunn.

Det er en historisk dag for Kjeller flyplass og selv om Kjeller skole kun er fire år gammel, er lærerne bevisst på sin beliggenhet mellom flyplassen og kunnskapsbyen.

Skolens fane har blant annet et fly som symbol og til daglig nyter skolen godt av lærere med stor interesse for realfag og et godt samarbeid med Kjeller kunnskapssenter som er stasjonert i skolens lokaler.

Å få være med på slike markeringer i et område fullt av muligheter, gir positive ringvirkninger, ifølge Kjeller Kunnskapssenter.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen