Fri som fuglen, lover Aerolite

Synes du det blir for komplisert og regulert å fly småfly og mikrofly? Da er kanskje 120-kg-klassen noe for deg. Aerolite er en av flere flyprodusenter som har kastet sitt blikk på den nye superlette klassen som er så godt som helt uregulert i et land som Tyskland. På Aero 2014 viser den tyske produsenten fram Aerolite 120 som kombinerer utsikt og frihetsfølelse med lave kostnader.

Fri som fuglen med Aerolite 120, lover flyprodusenten. Foto: Torkell Sætervadet (Bilde: )

Synes du det blir for komplisert og regulert å fly småfly og mikrofly? Da er kanskje 120-kg-klassen noe for deg. Aerolite er en av flere flyprodusenter som har kastet sitt blikk på den nye superlette klassen som er så godt som helt uregulert i et land som Tyskland. På Aero 2014 viser den tyske produsenten fram Aerolite 120 som kombinerer utsikt og frihetsfølelse med lave kostnader.

(AERO 2014) – Aerolite 120 er for dem som vil fly enda enklere og rimeligere enn man kan med mikro, samtidig som sikkerheten er svært høy ved hjelp av lav steilehastighet og innebygget fallskjerm, forklarer Thilda Labudde som er ansvarlig for salg og markedsføring hos Aerolite til et stort pressekorps som var invitert på årets sniktitt.

Flyet minner om en trike, men selv om utsikten og kontakten med lufta rundt kan måle seg, er kontrollene konvensjonelle med ratt (!) og pedaler. Tomvekten er på bare 120 kg, og fullt lastet med én person og drivstoff får fartøyet lov å veie maksimalt 250 kg. Hurtig går farkosten ikke med sine sindige marsjfart på 70 til 95 km/t, og rekkevidden er heller ikke enorm ettersom man bare har drivtsoff til et par timer ombord. Men det man taper på fart og langbeinthet, vinner man igjen på opplevelse og frihetsfølelse, skal vi tro Thilda Labudde som ikke klarer å skjule sin entusiasme for denne måten å fly på.
Tyskland innførte den tilnærmet deregulerte 120-kg-klassen for et par år siden, og en rekke produkter har siden den gangen dukket opp. Aerolite markedsfører seg med en solid konstruksjon "made in Germany" og et redningssystem som skal redde flygeren som kanskje har et vesentlig lavere erfaringsnivå enn dagens motor- og mikroflygere.
Datablad for Aerolite 120 kan lastes ned her.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Harrison Ford "The Schmuck" Apologized For Gaffe

Harrison Ford was contrite and apologized to air traffic controllers at John Wayne Airport in Orange County last Feb....

Vintage Wings Selling Hawk One

One of the best flying examples of an F-86 Sabre is for sale by its Canadian owner for the seemingly bargain price of...

Boom Technology Raises Additional Capital To Support Supersonic Demonstrator

Centennial Airport based Boom Technology, would-be maker of the first supersonic airliner since the Concorde, has...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen