EAA AIRVENTURE:

Frank ga opp jakten på drømmeflyet - konstruerte heller sitt eget

- Når det gjelder flyets avgangs- og landingsegenskaper, kan du kvitte deg med rullebanen, sier mannen som har konstruert det.

Flykonstruktør Hans Koinzer laget i utgangspunktet et fly som passet egne behov. Underveis i prosessen skjønte han at flere ville kunne ha glede av det.
Flykonstruktør Hans Koinzer laget i utgangspunktet et fly som passet egne behov. Underveis i prosessen skjønte han at flere ville kunne ha glede av det. ( Foto: Lise Grønskar)

Med STOL-flyet Explorer har tyske Frank Koinzer konstruert sitt eget drømmefly. 

- Jeg lette etter et fly jeg kunne kjøpe for å utforske Afrika og Sør-Amerika, men jeg var ikke i stand til å finne noe som passet mitt behov. Vi var avhengige av å ha jetdrivstoffsmotor, grunnet drivstofftilgangen i disse områdene, og så måtte flyet ha mulighet for overnatting og et romslig bagasjeområde. Da jeg ikke fant det, begynte jeg å konstruere mitt eget, sier han til Flynytt.

- Pilatus for det 21. århundre

Det ligger enormt mye jobb i å utvikle en ny flytype. Koinzer forteller at han har hatt mange gode støttespillere. Blant annet er bremsene utviklet av en kamerat som har spesialkompetanse på dette området.

Etter hvert som prosjektet trådte frem, skjønte Koinzer at flere enn ham selv kunne ha glede av flymaskinen.

- Vi fikk gode tilbakemeldinger fra venner og bekjente, og forstod på et punkt at det kunne være et marked for Explorer. I fjor annonserte Pilatus at de ikke lenger ville produsere PC-6 Pilatus Porter, og da sa jeg at dette er Pilatus Porter for det 21. århundre, sier han.

- Vi kom frem til at det ville være helt vanvittig om vi gjør alt dette bare for oss selv, så vi ønsket å dele. 

Explorer er en av de siste nyhetene på selvbyggermarkedet. Lise Grønskar. Foto: Lise Grønskar

- Kan kvitte deg med rullebanen

Komposittkonstruksjonen, som har et vingespenn på 13,56 meter, har en maksimum avgangsvekt på 2900 kilo og en nyttelast på 1400 kilo. Toseteren trenger 800 fot for å få tatt av.

- Vi har en steilefart på 48 og en marsjhastighet på 160 knop. Det er et veldig stort fartsområde, som du ikke vil finne i noen andre fly. Det gjør flyet at flyet ikke bare kan brukes på korte navigasjonsturer, det er også komfortabelt for lengre distanseflyvninger, sier Koinzer.

- Når det gjelder flyets avgangs- og landingsegenskaper, kan du kvitte deg med rullebanen. Du kan lande hvor som helst hvor en bil kan kjøre i 60 miles/hour, fortsetter han. 

Flyet er romslig. På bildet ser man to store motorsykler i flykroppen. Koinzer utelukker ikke at maskinen vil kunne benyttes til fallskjermhopping.    Foto: Lise Grønskar

Avventer typesertifisering

Planen er at flyet om kort tid skal ut på markedet som byggesett

- Per i dag er teamet vårt opptatt av å levere byggesett av høy kvalitet, men typesertifisering er noe som kanskje kommer i fremtiden, sier Koinzer.

Du kan lese mer om Frank Koinzer og Explorer i neste Flynytt. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Elektrisk flyging:

Har bygget testsenter i Trondheim: Nær gjennombrudd for motorgigant

I en tid hvor begrepet «flyskam» har fått sin plass i samfunnsdebatten jobber flyselskapene på spreng for at luftfarten skal bli grønnere. Den slagkraftige trioen Rolls-Royce, Airbus og Siemens har gått sammen for å få dette til. Les hele saken

Nyheter fra AVweb

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen