FØRSTE SLICK 360 TIL AKROMILJØET PÅ KJELLER

Testflygningen av Slick 360 på Kjeller gikk etter planen. Norgesmester i aerobatics siste to årene, Thore Thoresen, fikk æren av å være første testpilot i LN-SLK, som er det eneste akroflyet i karbonfiber i Nor

Testpilot Thore Reinhardt Thoresen­ rett etter test­flight med på Slick 360 sammen med pilotene i sameiet; Herman Døhlen­, Atle Tangen, Roar Johnsen, Christian Falck, Håkon­ Sjøbrend, Bendik Johansen­ og instruktør Helge Storflor.

Testflygningen av Slick 360 på Kjeller gikk etter planen. Norgesmester i aerobatics siste to årene, Thore Thoresen, fikk æren av å være første testpilot i LN-SLK, som er det eneste akroflyet i karbonfiber i Norge.

Tekst og foto: Lars Brede Grøndahl Foto: Sigurd Fjeld Tellefsen

(KJELLER) Testingen av det nye akroflyet ble gjennomført med stigning til 2 200 fot og kretsing over Kjeller for å sjekke grunnleggende funksjoner. Deretter ble det foretatt slow-flight samt litt testing av generell «handling», inkludert et par roller.

– Flytypen ble skapt for ca 10 år siden, som en erstatning for Extra 230, som da ikke var så lett å få tak i, forteller Thore Thoresen.

Slick 360 ble utviklet av Glen Dell, som i 2004 vant VM i advanced akro med Extra 230 LN-ACN, nå tilhørende medlemmer i Nedre Romerike Flyklubb.

– Slick 360 ble først produsert med stålrørskropp, tilsvarende som for Extra, men seinere bygget i kompositt, både kropp og vinger består av karbonfiber.

Arbeidet med å stable på plass et andelslag og kjøpe inn et nytt akrofly til Kjeller startet i fjor høst. De to akroflyene, Cap10C LN-KAP og Extra EA 230 LN-ACN har etterhvert satt begrensninger på trening og konkurranser. Et nytt akrofly har vært etterlengtet av akropiloter på den 102-årige flyplassen. Det nye andelslaget består av Roar Johnsen, Atle Tangen, Christian Falck, Herman Døhlen, Håkon Sjøbrend, Bendik Johansen og Helge Storflor.

«Går som en kule»

I løpet av høst og vinter ble flere flytyper vurdert før valget falt på Slick 360-maskin ZU-ENX, med rundt 60 timer i luften. 6. juni ble flyet pakket og fraktet i container fra Sør-Afrika. Det ble lastet på skip i Durban, før ferden gikk videre via Cape Town og Las Palmas, før det ankom på Kjeller 22. juli.

De siste ukene er flyet i klassen Experimental remontert – i løpet av mange dugnadstimer.

– Den er som navnet sier, ganske «slick», en glatt maskin, glatt som en ål og går som en kule, sier Thoresen, rett etter første testflight på Kjeller.

– Alt gikk etter planen. Den er lett håndterbar, ingen overraskelser, og flyr ganske forskjellig fra en Extra 230. Den er litt tyngre, aksellerer ikke så bra, men er mer aerodynamisk «clean», går litt fortere, roller bedre. Så den må flys litt annerledes, kort og godt. Det er en tilvenningssak, forklarer Thoresen.

Fire sylindre og 230 hk

Slick 360 blir akrofly nr 3 på Kjeller som dedikeres til trening og konkurranser. Det har Lycoming AEIO-360-A1B6, mens Extra 230 LN-ACN har AEIO-390X. Begge med fire sylindre og 230 hk.

– Jeg koste meg der oppe, det var ingen dramatikk i det hele tatt. Veldig fin maskin, så det er bare å gratulere de nye eierne. De kommer til å få masse gleder av den, sier Thore Thoresen.

Nestemann ut i testflygningen er instruktør Helge Storflor, som tar utsjekk med pilotene i sameiet.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen