Første norske F-35 tar form

Norges første F-35 har navnet AM-1 og begynner å ta form. Midtseksjonen var klar 9. desember. I underkant av et år vil resten av flyet bli satt sammen hos Lockheed Martin i Fort Worth.

Midtseksjonen til Norges første F-35A AM-1 er klar på produksjonsanlegget til Northrop Grumman ved Palm Bay i Florida. Foto: Northrop Grumman

Norges første F-35 har navnet AM-1 og begynner å ta form. Midtseksjonen var klar 9. desember. I underkant av et år vil resten av flyet bli satt sammen hos Lockheed Martin i Fort Worth.

Tekst: Lars Brede Grøndahl

Flyet er blant de fire norske treningsflyene som nå er i produksjon. I årene 2015–2017 skal de innfases ved en internasjonal skvadron på Luke Air Force Base i Arizona hvor norske kampflypiloter og flyteknikere vil få sin utdanning.

Northrop Grumman produserer senterseksjonen og markerte milepælen med en enkel seremoni 4. desember på F-35 Integrated Assembly Line (IAL) ved Palmdale Aircraft Integration Center nord i California.

Oberst Odd-Steinar Haugen i Luftforsvaret er Norges utsending ved det flernasjonale programkontoret (JPO) og signerte for den mottatte delen.

– Begivenheten markerer en milepæl for F-35-programmet i produksjon av et 5. generasjons multirollekampfly som kan møte utfordringene for USA og dets allierte, uttaler Brian Chappel, visepresident hos Northrop Grumman Aerospace Systems.

–Ved hjelp av vår Integrated Assembly Line, fortsetter vi å redusere tid og kostnader i produksjon av F-35.

Northrop Grumman designer og produserer midtseksjonen til alle de tre F-35-variantene: F-35A CTOL (conventional takeoff and landing), F-35B STOVL (short takeoff and vertical landing) og F-35C Catobar CV (catapult assisted takeoff barrier arrested recovery – carrier version).

files/content/news/30708.jpgNr 166 i rekken

Midtseksjonen til AM-1 er den første av i alt 52 som skal produseres for de norske kampflyene. Enheten er nummer 166 som selskapet har produsert.

Lockheed Martin utfører sluttmontering av F-35 ved Final Assembly Line (FAL) på Fort Worth utenfor Dallas. Midtseksjonen settes sammen med cockpit, den fremre del av flykroppen og vinger som produseres av Lockheed Martin, mens den bakre flykroppen og halen produseres av engelske BAE Systems på Farnborough.

Grumman står bak kjente fly som F-5 Freedom Fighter og HU-16 Albatross, begge med lang fartstid i Luftforsvaret. Selskapet utvikler E-3 Sentry-radaren til Awacs. I 1994 ble selskapet oppkjøpt av Northrop, som er kjent for bomberen B-2 Spirit.

Northrop Grumman spiller en nøkkelrolle i utvikling og produksjon av våpensystemer og andre systemer for F-35 innen radar, elektrooptisk teknologi, avionikk og kommunikasjon.

Norsk bemseskjerm blir nederlandsk

Nederlandske Fokker vant nylig kontrakten om produksjon av bremseskjermsystemet som installeres på de 48 F-35 som i årene 2017–2025 skal innfases i Norge. Airborne Systems Canada har bidratt med konseptdesign i utviklingen av F-35 Drag Chute, i nært samarbeid med det norske Kampflyprogrammet.

Kongsberg Gruppen er tungt inne som underleverandør til Lockheed Martin og produserer blant annet komposittpaneler som dekker deler av ryggen på F-35. Kontraktene har en verdi på rundt 1,5 milliarder kroner. Kongsberg, som i år feirer 200 år, satser stort på framtidige F-35-kontrakter og salg av våpensystemet JSM.

Bildet over:

Oberst Odd-Steinar Haugen i Luftforsvaret signerer for den mottatte delen som Norges utsending ved det flernasjonale programkontoret (JPO) i Washington. Foto: Northrop Grumman

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen