Første norske AW101 på egne hjul i Yeovil

Ferdigmonteringen av det første norske redningshelikopteret av typen AW101 er i rute hos AgustaWestlands fabrikkanlegg i Yeovil sørvest i England. 23.–24. juni fikk statsråd Anders Anundsen se maskinen under montering. 16 nye redningshelikoptre skal fases inn i perioden 2017–2020 og erstatte våre aldrende Sea King-maskiner.

AW101 tar over for Sea King. Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (til venstre) og toppsjef i AgustaWestland Daniele Romiti foran det første norske SAR-helikopteret AW101 ved AgustaWestlands fabrikkanlegg i Yeovil. Foto: Agusta Westland

Tekst: Lars Brede Grøndahl

(OSLO) Ferdigmonteringen av NAWSARH01, det første norske AW101-helikopteret, startet 11. mai. Det andre starter 29. juni.

23.–24. juni ble norske medier invitert til fabrikkbesøk hos AgustaWestland i Yeovil i Storbritannia av Justis- og beredskapsdepartementet. Justisminister Anders Anundsen fikk selv følge framdriften i ferdigmonteringen av det første norske AW101.

Programmet omfattet befaring av det helikopteret som nå er under bygging, med en påfølgende omvisning i fabrikklokalene i Yeovil.

Produksjonen er i god rute og de to maskinene vil være plattformer for testing av utstyr til de 16 norske redningshelikoptrene som baseres på det italienske luftforsvarets AW101/HH101A CAESAR (for Combat SAR).

– AW101 til Norge leveres med en helt ny autopilot for landing i 0-sikt, fullt automatisk. Ny radar, mest avansert i verden, og AW101 får nye motorer, kunne toppsjefen i AgustaWestland Daniele Romiti fortelle etter kontraktsignering i 2013.

– Autopiloten vil være den samme som er på AW139 og AW189, og som blir tilspasset våre maskiner. Radaren er under utvikling fortsatt og leverandøren vil utføre noen flytester av den, sannsynligvis om noen uker, opplyser leder av NAWSARH-prosjektet, Bjørn Ivar Aarseth.

– Det er tilsvarende radar som brukes på kampfly?

– Ja, det er en 360 graders aesa-radar – active electronically scanned array, også kjent som active phased array radar (APAR).

– Radaren står i ro, med tre elektroniske paneler. Det sitter en radar i nesen som tar 120 grader. En på sponsen (hjulbrønnen) bak tar ytterligere 120 grader, mens en tredje på sponsen på motsatt side tar de resterende 120 grader. Radaren viser et kontinuerlig 360 graders bilde.

Pionerprosjekt

Det er første gang dette gjøres på helikopter, og pionerprosjektet er et resultat av NAWSARH-kravene på minst 30 centimeter for å sikre god bakkeklarering. AW101 vil oppnå 39 centimeter klarering for landing i ulendt terreng, selv med maksimal avgangsvekt på 16 tonn (MTOW). Over 15,6 tonn vil det gjelde enkelte begrensninger.

– Ja, det er et spennende prosjekt og medfører litt risiko, så vi har både plan B og C for radaren.

– Vi har i størst mulig grad satset på såkalt hyllevare, som kan være operativt de neste 40–50 årene når helikopteret skal være i bruk. Det nye redningshelikopteret skal ikke være et utviklingsprosjekt. Og selv om det er mye ny teknologi, går prosjektet stort sett etter planen, forteller Bjørn Ivar Aarseth i NAWSARH-prosjektet, som har definert en rekke forskjellige løsninger for kabinen.

– Vi har brukt lang tid på kabinen. En bredt sammensatt kabingruppe med blant annet lege, systemoperatører, redningsmenn, maskinister og konsulenter har deltatt for å velge utstyr og plasseringer.

– Den første SAR-maskinen skal overtas i april 2017, mens første takeoff vil være omtrent et år før det, rundt mars 2016.

Etter 2017 er planen å utføre ett års operativ test og evaluering av de to første før de resterende 14 SAR-maskinene ferdigmonteres.

Det vil også bli utarbeidet enkelte prosedyrer for hover ved heising av nødstedte i sjøen.

Nye motorer fra GE

– Maskin nummer 1 går rett inn i et test- og utviklingsprogram. Det blir et år med testing, så vi har muligheten til å justere de endelige løsningene for helikopteret, før det settes i gang en serieproduksjon, forklarer Bjørn Ivar Aarseth.

files/content/news/NAWSARHext3.jpgDe norske maskinene har betegnelsen AW101-612, som baseres på CSAR-utgaven til Italia. I perioden 2018–2020 skal de nye redningshelikoptrene innfases på Sola og 330-skvadronens øvrige fire baser; Rygge, Ørland, Bodø, Banak, foruten Florø som siden 2009 har fungert som et detasjement.

Norske AW101 får nye motorer fra General Electric i CT7-8-serien, samme som finnes i over 30 Sikorsky S-92-helikoptre som opererer i Nordsjøen. Motoren finnes også i 15 svenske Blackhawk UH-60M og etterhvert ni danske Seahawk MH-60R.

Kontrakten med toppsjefen i AgustaWestland, Daniele Romiti, ble signert 19. desember 2013 og omfatter levering av 16 AgustaWestland AW101 SAR-helikoptre.

Investeringen er på 6,25 milliarder kroner og får stor betydning for AIM Norway og Kongsberg Defence Systems, som begge er norske industripartnere for italienske AgustaWestland.

AIM Norway, tidligere Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller (LHK), har siden Sea King ble introdusert i Norge, hatt ansvaret for skrogvedlikehold, komponenter, motorvedlikehold og oppgraderinger. AgustaWestland har inngått en intensjonsavtale med AIM Norway for det nye redningshelikopteret AW101, som baseres på PBL (Performance Based Logistics), og skal sikre at maskinene er 99 prosent tilgjengelige.

En intensjonsavtale med Kongsberg Defence & Aerospace omfatter girboksene til AW101, og åpner opp et europeisk marked for kongsbergbedriften.

Avtalen utvider samarbeidet mellom Kongsberg og AgustaWestland innen vedlikehold, reparasjoner og overhaling av dynamiske komponenter for NH90 og en rekke av AgustaWestlands helikoptre.

«Avtalen uttrykker en intensjon om å gjøre Kongsberg til et Centre of Excellence når det gjelder vedlikehold av dynamiske komponenter i Nord-Europa. Det vil ifølge avtalen bli overført teknologi som omfatter testutstyr som vil sette Kongsberg i stand til full funksjonell testing av girbokser», opplyser AgustaWestland.

Mer enn 50 prosent større løfteevne

Når de nye redningshelikoptrene fases inn i årene 2018–2020, har de eldste Sea King-maskinene vært operative i nærmere 50 år. Over 25 000 personer er blitt hjulpet. 330-skvadronen har fløyet nærmere 30 000 oppdrag og over 1 000 oppdrag i året hvor det har inngått rundt 4 000 årlige flytimer.

Innfasing av nye redningshelikoptre har lenge vært på overtid, etter langdryge prosesser med prosjektering og kvalitetssikring.

Det nye redningshelikopteret AW101 har mer enn 50 prosent større løfteevne enn forgjengeren, med omtrent samme størrelse, og lengst rekkevidde blant de fire kandidatene som inngikk i anbudsrundene til NAWSARH.

AW101 har omtrent ti prosent større kabinareal enn Sea King, mens volumet er om lag fire prosent større. Det har sterkere motorer, den nyeste generasjon av rotorblader (BERP IV hovedrotorblader), ny avionikk og ny autopilot.

Helikopteret har avisingssystem, som er helt fraværende på Sea King. Det nye redningshelikopteret kan brukes under ekstreme værforhold, fra minus 40 grader Celsius i arktiske strøk til pluss 50 under tropiske eller ørkenaktige forhold.

Helikopteret kan hovre med 40 kts sidevind. Det har en rekkevidde på 750 nautiske mil (1 300 km). Kabinen har stor kapasitet og kan på kort tid innredes for ulike oppdrag; SAR (search and rescue), ambulanseflygning, MEDIEVAC (medisinsk evakuering), RITS (redningsinnsats til sjøs, med røykdykkere) eller spesialoppdrag for politiet.

Bildet nedenfor: Kabinen i det nye redningshelikopteret kan i løpet av kort tid innredes for ulike oppdrag. Illustrasjonen viser en SAR-løsning.

files/content/news/NWASARHint.jpg

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

DARPA, Boeing To Build Spaceplane

Boeing's Phantom Works will partner with the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency to design, build and test...

Administration Wants Drone Shoot Down Authority

As the drone industry gears up to produce technology to knock down their own products, they may find a big customer...

London City Switching To Remote Tower

London City Airport, a general aviation field popular with business travelers, will become the first airport in the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen