Først i Skandinavia med skoleflyet Aquila A211

Aquila A211 T-01 LN-NRA ble fløyet fra Berlin til Kjeller få timer­ før 11. juni og 100-årsdagen for Roald Amundsen internasjonale flysertifikat­ nr 1 for sivile her til lands. Nedre Romerike­ Flyklubb er første flyskole i Skandinavia til å ta i bruk flymaskinen i kompositt­ med Rotax 912 S. Det nye skoleflyet går på blyfri 91UL, har et lavt støynivå og utmerker seg med svært gode flygeegenskaper.

Aquila A211 AT-01 ­LN-NRA over Øyeren før første landing på Kjeller. Flyet er produsert på fabrikken til Aquila Aviation sør for Berlin. Vinger og skrog består av komposittmaterialer. Flyet er langt mer stillegående enn de andre klubbflyene på Kjeller.

Aquila A211 T-01 LN-NRA ble fløyet fra Berlin til Kjeller få timer før 11. juni og 100-årsdagen for Roald Amundsen internasjonale flysertifikat nr 1 for sivile her til lands. Nedre Romerike Flyklubb er første flyskole i Skandinavia til å ta i bruk flymaskinen i kompositt med Rotax 912 S. Det nye skoleflyet går på blyfri 91UL, har et lavt støynivå og utmerker seg med svært gode flygeegenskaper.

Tekst og foto: Lars Brede Grøndahl

(ØYEREN/KJELLER) Nedre Romerike Flyklubb valgte å teste flere VLA-maskinene på markedet før medlemmene besluttet å kjøpe Aquila.

– For oss kom Aquila A211 best ut, med de beste interaksjonene mellom kontrollene. Det var det beste øvingsflyet, rett og slett, forteller instruktør Helge Storflor til Flynytt.

Han synes Aquila er et harmonisk og bra fly, samtidig som det virker veldig solid.

– Det har høyere byggekvalitet enn de andre flyene vi har testet, og det går blant annet på rigiditet.

For flyklubben innebærer satsingen på Aquila omtrent et kvantesprang inn i en mer moderne skoleflyverden, med komposittmaterialer og mer miljøvennlige motorer.

– For oss er det en ny æra. Det er veldig gøy, og vi må gjøre vårt beste for å holde det nye klubbflyet så pent som mulig. Samtidig har vi en utfordring med fuel inntil videre, ettersom det er valgt å fylle 91UL (blyfri) som gir klubben 100 timers intervaller på service og overhaling av flyet. Vi kan blande inntil 30 prosent av 100 LL og fortsatt følge 100 timers regimet.

Rotax 912 S går også på 100 prosent 100 LL, men betyr i så fall 50 timers intervaller på service.

– Flyet er veldig økonomisk i drift. Et effektuttak på 65 prosent forbruker 16 liter i timen. Med 75 prosent effektuttak er hastigheten 120 knots, med et forbruk på 23 liter i timen, sier Storflor som gir utsjekk på den nye klubbmaskinen.

Upåklagelig utsikt

Flyet gir en upåklagelig utsikt, med en stor canopy. Timeprisen vil være lavere enn for de andre skoleflyene til flyklubben, som de første årene vil ha høyere kapitalkostnader på Aquila enn de andre flyene.

– Maskinen kostet nær 1,8 millioner kroner, så vi har en stor kapitalbinding i flyet, men det virker veldig lovende for flyskolen, sier Storflor.

Han er særlig imponert over rorharmonien.

– Du kjenner at det er riktig bygget, med balanseror lettest, høyderor som nummer to og sideror som nummer tre 3. I noen fly er forholdet annerledes, og det er jo ikke bra.

– Aquila A211 er veldig forutsigbart, også ved flygning helt i ytterkant av «flight envelope». Maskinen er veldig snill, og sier fra ganske tydelig og «recover» veldig fint.

Helge trekker også fram en fin «buffet», uten at flyet dropper vinge eller flikker.

– Du kjenner når du nærmer deg grensa, og får risting i stikka. Det er ikke noe dramatisk som skjer. Ved å føre stikka litt fram, så avlaster du fint, og maskinen flyr umiddelbart.

– Flyet har også en fantastisk utsikt og det er gøy å fly! Så er det fint for naboene også, det bråker mye mindre på bakken, i takeoff og i lufta. En overflyging over Lillestrøm med Aquila, tror jeg knapt plager noen, sier instruktør Helge Storflor.



Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Senate Committee Says No To ATC Privatization

<p>General-aviation advocacy groups have united in their efforts to oppose the privatization of the nation’s air...

Trig Avionics Offers Low-Cost ADS-B GPS Receiver, Comm Radio

<p>At AirVenture 2017, Trig Avionics introduced a low-cost ADS-B-compliant WAAS GPS receiver and lower-cost VHF comm...

Daher Debuts the TBM 910 at AirVenture

<p>With the sun slowly setting on Garmin’s landmark G1000 EFIS suite, aircraft manufacturers are rapidly switching to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen