Starfighter:

Fant Starfighter-del på resirkuleringsanlegg

«Starfighter-sjokk» på gjenbruksanlegg. Men hvor kom vingen fra?

SJELDENT FUNN: Her betrakter lærling Dennis Kristensen i Iris Produksjon delen som stammer fra en gammel Starfighter de kom over 12. september. (Bilde: Iris Salten)

Det er ikke hverdagskost for de ansatte å finne flydeler blant skrotet som leveres til gjenvinning. At det plutselig skulle dukke opp en del av det som en gang har vært vingen på en Starfighter hadde ingen forventet.

– Den er kommet inn enten fra Avinor, etter opprydding, eller fra Forsvaret. Den har ligget på Flystasjonen i Bodø, opplyser kommunikasjonsansvarlig  i Iris Salten, Arnt E. Pedersen. 

– Grunnen til at det er litt uklart er at den kom inn sammen med annet skrot i et lass, og er blitt plukket ut derfra av våre arbeidere. 

Stort engasjement

Mange har engasjert seg etter at renovasjonsselskapet delte et bilde av vingedelen på Facebook. Flere påpeker at delen kan se ut til å stamme fra en dansk Starfighter. Et registreringsnummer som en av de ansatte senere oppdaget bekrefter dette.

Vingen stammer fra en av de tre TF-104G-maskinene som det danske Flyvevåbenet mottok 23. november 1964. Maskinen, som hadde registreringen 63-12700, ble tatt ut av drift etter at det styrtet i sjøen ved Kattegat 17. januar 1985. Den 25 år gamle piloten mistet livet i ulykken.

Dette skiltet var festet på vingedelen og røper mer om flyets historie.
Dette skiltet var festet på vingedelen og røper mer om flyets historie. Foto: Iris Salten

Etter at Flynytt la ut bilder av vingedelen på Facebook-siden «Information Alfa, flyhistorie fra A til Å.» har mer av historien etter alt å dømme kommet for dagen.

– Som flatbrød

Parten som nå er lokalisert skal på et senere tidspunkt ha blitt anskaffet av Luftforsvaret for å trene på Aircraft Battle Damage Repair (ABDR). Da man sluttet med denne treningen ble vingen satt bort. 

Etter en stund gikk ferden så til flymuseet i Bodø, for å se om noe kunne brukes. En vinge som er brukt til ABDR er imidlertid gjerne skutt på og påført andre skader i treningsøyemed. Et annet problem med Starfighter-vinger er at de over tid korroderer mye. Det blir påpekt at vingens konsistens er som flatbrød, som følge av at aluminiumen delamineres og går i oppløsning.  

Pedersen sier riktig nok at det er lite som tyder på at vingen er blitt brukt i treningsoppdrag.

– Det er ingen skader på vingen. Vi kommer til å ta vare på den. Det kan være den havner på en vegg som illustrasjon eller lignende, sier han til Flynytt.

 

Vet du noe mer om Starfighter-vingen? Send en mail til lise@flynytt.no!

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Airbus Envisions Autonomous Airliners

<p>Airbus has created a new innovation center in Shenzhen, China, near Hong Kong, where it will pursue research that...

Goodyear Blimp Partners With Toys For Tots

<p>The Goodyear blimp fleet will be supporting the U.S. Marine Corps Toys for Tots this holiday season, accepting...

Airbus A350-1000 Certified

<p>The latest model from Airbus, the A350-1000, is now certified by both the FAA and EASA, the company said on...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen