FAA med avgas-komité

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har nå etablert en komité som skal komme med forslag til løsning på avgasproblemet. Komiteen vil komme med anbefalinger knyttet til utvikling og lansering av blyfri avgas som skal ha færrest mulig negative konsekvenser for den eksisterende flåten av fly med stempelmotorer.

Publisert

Komiteen som går under betegnelsen UAT-ARC (Unleaded Avgas Transition Aviation Rulemaking Committee) er bredt sammensatt av fly- og motorprodusenter, drivstoffprodusenter og -distributører, operatører som bruker fly med stempelmotorer, interesseorganisasjoner, FAA og det amerikanske miljøverndepartementet EPA (Environmental Protection Agency). Planen er å utvikle et robust avgasprogram som skal oppfylle kravene til miljøvennlighet uten at småflyflåten settes på bakken.

– FAA har en svært sentral rolle å spille i å vurdere potensielle blyfrie alternativer til avgas 100LL, forteller Pete Bunce til General Aviation News. Bunce er president og direktør i GAMA, General Aviation Manufacturers Association.

- Etableringen av denne komiteen er et kritisk steg i retning av å identifisere problemområder og arbeidsoppgaver for å komme opp med en fornuftig plan for overgang til blyfri bensin, fortsetter han.

Etableringen av komiteen er en seier for General Aviation Avgas Coalition som består av sentrale aktører innen luftfart og drivstoffproduksjon. Koalisjonen oppfordret FAA til å ta eierskap i denne kritiske saken ifjor høst, og nå har altså FAA tatt et viktig grep.

For flyeiere i Norge er beslutningen viktig da en gunstig løsning i USA vil kunne bane vei for en god løsning også i Europa.

Powered by Labrador CMS