Få værradar rett inn i cockpit

Nå finnes det endelig et relativt rimelig værsystem for småflygere som byr på værradar live direkte i cockpit – og som dekker Norge. Dermed blir det vesentlig enklere å velge en rute som gir minimalt med trøbbel nå som høysesongen for langturer med småfly straks er i gang.

Værdata direkte inn i cockpit med Golze Engineering ADL120. Værradarbilder leveres også for en rekke land, blant annet Norge. Foto: Lars Brede Grøndahl (Bilde: )

Nå finnes det endelig et relativt rimelig værsystem for småflygere som byr på værradar live direkte i cockpit – og som dekker Norge. Dermed blir det vesentlig enklere å velge en rute som gir minimalt med trøbbel nå som høysesongen for langturer med småfly straks er i gang.

Europeiske småflygere ser fortsatt med lengsel til USA hvor det både tilbys XM Weather og vær sendt over ADS-B-systemet rett inn i flyene. Golze Engineerings Iridium-baserte værsystem kom som en reddende engel på markedet for et års tid siden, og nå har produsenten fått på plass værradardekning for Norge også. Dermed kan småflygere med et relativt begrenset budsjett få fordelen av betydelig værinformasjon live mens man flyr. I tillegg til taf, metar, sigmet og høydevinder for hele Europa, leverer Golze værradardata for de fleste vesteuropeiske land, deriblant Norge.

files/content/news/DSC_7059 b.jpg– Vi har nettopp fått med værradar for Norge. Radarbildene oppdateres omtrent hvert sjuende minutt hos dere, mens andre områder typisk opererer med en oppdateringsfrekvens på hvert femte minutt, forklarer Dr Sebastian Golze.

Portabel eller fast montasje
Golze Engineering tilbyr to ulike løsninger. Det ene systemet har innebygget display – ADL110B – og er beregnet for fast montasje. Den andre enheten består ganske enkelt av en svart boks – ADL120 – som sender data trådløst til en iPad eller over kabel til et eksternt display, for eksempel en Garmin GNS-430. ADL120 kan enten monteres fast eller benyttes som en portabel enhet.

Selv om løsningen er relativt rimelig sammenliknet med værsystemer levert av Garmin, må du minst sette av 16.000 kroner for maskinvaren ADL120, og da går vi ut fra at du allerede har en iPad eller en annen skjerm som kan vise værdataene fra før. Går du for løsningen med innebygget display, må du regne med å betale minst 24.000 kroner. Og foretrekker du en en fastmontert løsning må du påregne en installasjonskostnad på cirka 8.500 kroner, noe som også inkluderer en EASA-godkjennelse (minor change approval).

Koster også i bruk
Når du først har maskinvaren, må du fortsatt belage deg på å brenne avnoen kroner årlig i driftskostnader. Værdataene som leveres av Deutscher Wetterdienst koster cirka 600 kroner per år, og i tillegg må du betale for dataoverføring via Iridium. Flyr du mye og jevnlig, lønner det seg med et fast abonnement til ca 200 kroner pr måned. Flyr du mest sesongbasert, kan du gå for et abonnement som kan "skrus av og på" og som koster 250 kroner hver måned du ønsker å fly. Til slutt må du sette av 2 kroner pr datapakke som du overfører. En typisk sending av værdata spiser opp én til fire slike datapakker.

Iridium med kompakte datapakker
Flynytt har tidligere skrevet om det konkurrerende systemet AeroPlus som tilbyr mye av den samme funksjonaliteten og som bruker satellittsystemet Thuraya istedenfor Iridium. AeroPlus er imidlertid forsinket med sin Thuraya-pakkeløsning, og så langt har de ikke lykkes i å få med live værradar. Dette er en vesentlig ulempe for flygere som bruker appen i underveisfasen.
Mens Thuraya byr på relativt romslig båndbredde, kjennetegnes Iridium av sparsom dataoverføringshastighet – men til gjengjeld er dekningen meget god.

– Våre værdatapakker er veldig komprimert for å sikre rimelig og trygg overføring via Iridium. Selv om ADL120 etablerer et trådløst nettverk internt i cockpit, kan det ikke benyttes for surfing på nett med godt resultat på grunn av den begrensede båndbredden. Dataoverføringen er imidlertid tilstrekkelig til de funksjonene vi ser etter – dvs for vær, enkle beskjeder og sporing av flyet underveis, avslutter Golze.


Bildet over: Dr. Sebastian Golze demonstrerer værradar i Golzes nye app. Foto: Lars Brede Grøndahl

(Red.anm: Alle priser i artikkelen er oppgitt eksklusive merverdiavgift.)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

NTSB: Poor Pilot Decisions Led To Fatal Balloon Crash

<p>A commercial balloon pilot’s “pattern of poor decision-making” led to his balloon striking power lines and then...

New WACO Walks On Water

<p>WACO Aircraft announced the debut of the amphibious version of their radial engine biplane yesterday—the YMF-5F....

Short Final

<p>It was Saturday afternoon some years ago at our mid-sized, midwestern airport.Things were hopping. Air Guard jets...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen