Exit PiperSport

Piper Aircraft trekker seg fra samarbeidet med Czech Sport Aircraft (CSA), og PiperSport er dermed historie. CSA vil fortsette produksjonen av LSA-flyet men blir nå alene om distribusjon og støtte. I en pressemelding sier Piper Aircraft at årsaken til at de ikke lenger vil samarbeide er at de to selskapene har grunnleggende ulik business-filosofi.

PiperSport over Kunovice. Foto: Lars Brede Grøndahl.

Piper Aircraft trekker seg fra samarbeidet med Czech Sport Aircraft (CSA), og PiperSport er dermed historie. CSA vil fortsette produksjonen av LSA-flyet men blir nå alene om distribusjon og støtte. I en pressemelding sier Piper Aircraft at årsaken til at de ikke lenger vil samarbeide er at de to selskapene har grunnleggende forskjellig business-filosofi.

– Etter å ha jobbet med CSA et år, bestemte vi oss for at det er i firmaets langsktige interesse å terminere distrubusjonsavtalen for LSA-flyet som er produsert og designet av det tsjekkiske firmaet men distribuert under Pipers varemerke gjennom et dedikert distribusjonsnettverk, sier direktør for Piper, Geoffrey Berger.

– Det er tydelig for oss at Piper har et annet businessperspektiv og en annen innstilling til markedet enn CSA, legger han til.

Piper har etablert et eget nettverk for distribusjon av PiperSport. Under utbyggingen av dette nettverket ble det klart at Pipers kjerneverdier ikke var en god match med verdiene til CSA.

– Piper har stor entusiasme for dette nye og voksende markedssegmentet, og vi har store forventninger til LSA-sektoren. LSA-flyet vi distribuerte er et godt produkt, og vi oppfordrer flyentusiaster til å støtte dette segmentet fortsatt, legger Berger til.

– Vi forstår dessuten godt hvilke implikasjoner vår beslutning har for LSA-markedet, og vår den er ikke tatt med lett hjerte. Vår kjerneverdi er å fremme ledende serier av fly hvor selskapet gir mest verdi for pengene. Eksempler i så måte er Piper Jet Altaire og de forbedringene vi er i ferd med å gjøre gjennom å bygge ut et globalt forhandler- og supportnettverk. Piper vil fortsette sitt engasjement for selskapets utvalg av effektive og pålitelige privat-, skole og businessfly. Vi vil også fortsette utvidelsen av vårt globale nettverk for å sørge for at disse velrenommerte flyene blir markedsført og støttet på lang sikt, avslutter Berger.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Ag And Helicopter Pilots Decry Drone Rule Change

A recent federal court decision that the FAA has no authority to require drone users to register is not sitting well...

First Flight For New K-Max

The newly in-production K-Max helicopter, built by Kaman Aerosystems, flew for the first time on May 12, the company...

EBACE: Airbus Launches Private Jet, Corporate Helicopters

Airbus Corporate Jets is now offering a corporate-jet version of its A330neo widebody airliner, the company announced...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen