MOTH DH60M:

PRIMUS MOTOR: Juul Furulund kjører hver tirsdag halvannen time hver vei for å jobbe med flyene på Kjeller. Det er ham DH60 Moth er oppkalt etter.

Etter 87 år på bakken, er de Havilland Moth DH60M endelig tilbake i luften. Flyet er oppkalt etter mannen som i stor grad bidro til å bringe maskinen tilbake til livet

- Han er det nærmeste man kommer en trollmann i flyverdenen.

Publisert Sist oppdatert

Det var lenge knyttet stor spenning til hva de Havilland Moth DH60M, som hadde sin offisielle roll-out på Kjeller på tirsdag, skulle hete.

Da det hvite kledet som skjulte bokstavene ble fjernet, kunne de rundt 100 oppmøtte lese et navn på fire bokstaver: Juul.

Det er selvfølgelig langt fra tilfeldig.

- En trollmann i flyverdenen

Det er ikke lenger noen tvil om hva flyet skal hete.

Maskinen er oppkalt etter Juul Furulund, som skal ha mye av æren for at Moth DH60M endelig er tilbake i luften. Det hadde den neppe vært, hadde det ikke vært for innsatsen han har lagt ned gjennom mange år. 

- Juul er den som har gjort størstedelen av jobben. Han fortjener virkelig å få navnet sitt på flyet, sier flysjef i Kjeller Flyhistoriske forening og Moth-pilot Helge Storflor til Flynytt.

Testpilot Helge Storflor ga tommelen opp etter å ha vist rundt 100 publikummere at javisst, kan DH60 Moth fly!

Han stiller seg bak dem som mener at Furulund er det nærmeste man kommer en trollmann i flyverdenen.

- Hvis vi synes noe er ordentlig vanskelig og knapt mulig, klør han seg litt i skjegget og kommer tilbake neste tirsdag. Da har han dreiet den metallbiten eller laget de trestrukturene vi trenger. Han er en mester i å jobbe med treverk, metall og finurlige ting, sier Storflor. 

Ble tatt på senga

Flyets navn var lenge en godt bevart hemmelighet. Derfor var bokstavene skjult av et hvitt tøystykke før den offisielle seremonien.

Selv ante Furulund fred og ingen fare før navnet på flyet ble avduket. Han hadde riktig nok fått beskjed av sønnen om at han ikke fikk komme tidligere enn en time før den offisielle roll-out-seremonien, men hva som ventet ham der hadde han ikke gjettet. 

- Jeg ble helt satt ut! De hadde greid å holde det helt skjult. Det var innmari hyggelig, sier han til Flynytt.

Flyets originale propell var ikke lenger brukbar etter at den hadde tørket inn i Australia. Den nye propellen ble kjøpt fra England.

At han de siste årene har hatt halvannen times kjøretid - hver vei - fra Karlstad til Kjeller har ikke hindret ham i å dukke opp på "mekkekveld" hver tirsdag. Noen ganger har han vært der på mandager også. 

- Jeg liker meg i bilen. Der kan jeg sitte og planlegge hva jeg skal gjøre når jeg kommer fram, sier han.

Også byggeleder Per-Øivind Skarphol har vært sentral i arbeidet med å bringe flyet tilbake til livet.

Det har vært en lang prosess, der det å få tak i riktige komponenter har bydd på mange utfordringer. Noe har gjengen laget selv, annet har de greid å spore opp og kjøpe fra Australia, USA, England og New Zealand. En artig kuriositet er at eksosrøret som går langs flyets venstre skrogside kommer fra kjølepakken i en F-104 Starfighter.

 Havarerte i Australia

DH60 Moth har fått registreringen LN-KFM, og er om mulig i enda bedre stand enn da flyet var nytt.

Maskinen gjengen i Kjeller Flyhistoriske Forening har viet så mye tid til de siste ti årene, rullet ut fra fabrikken i England 26. mars 1929.

Det var fire år etter at DH60 Moth var i luften for første gang. I perioden fra 1929-1939 brukte Hærens flyskole på Kjeller 13 slik fly. De ti siste ble bygget av Hærens Flyfabrikk på Kjeller­ i 1931 og 1932.  Flyet var en forløper til DH82 Tiger Moth.

Maskinen som nå står i hangaren på Kjeller har tilbrakt størsteparten av sitt 88-årige liv i Australia. Fra fabrikken i London gikk ferden til Melbourn, der maskinen i oktober 1929 utmerket seg ved å vinne en konkurranse om å fly raskest tvers over det enorme kontinentet.

Uten disse tre hadde ikke DH60 Moth fløyet igjen. Fra venstre: Juul Furulund, Knut Kinne og Helge Storflor.

Gleden ble dessverre kortvarig. Noen måneder senere, ti mai 1930, havarerte flyet nord for Sydney. Maskinen ble stuet bort, og bortsett fra en australsk gjeng som senere forsøkte å gjøre den operativ igjen, ble DH60 Moth viet lite oppmerksomhet.

Venter på luftdyktighetsbevis

Knut Kinne var en av dem som tok initativ til å kjøpe flyet. Her holder han frem en lapp med detaljer fra kjøpet i 2006, blant annet ordlyden fra annonsen som førte til at flyet ble oppdaget av nordmennene.

Da australierne ga opp prosjektet annonserte de bredt for å få solgt vraket. En av annonsene ble oppdaget av medlemmer fra Kjeller Flyhistoriske Forening. 

Knut Kinne, som også var tilstede under tirsdagens roll-out-seremoni på Kjeller, var sterkt delaktig i at KFF kjøpte restene av flyet i 2006. Han var da daglig leder, og var sammen med styreleder Odd Svang-Rasmussen pådrivere til å kjøpe flyet. 

Elleve år senere, 18. april 2017, hadde maskinen sin første av en rekke testturer.

Nå venter pilot Helge Storflor og resten av gjengen på at landets eldste luftdyktige flymaskin skal få det endelige luftdyktighetsbeviset fra Luftfartstilsynet. 

- Kan ikke måles i penger

Mannen som gå navn til den nyrestaurerte maskinen er opptatt av at også kommende generasjoner skal få oppleve kulturskattene på Kjeller.

- Jeg håper at flyet har et sted å lande i fremtiden, for denne flyplassen er helt unik. Jeg har selv vært her i 20 år, og ikke en eneste dag har vært bortkastet, sier Juul Furulund, og legger til:

 - Det er vårt ansvar å bringe dette videre. Disse stedene har vi bare til låns. Dessverre er det ikke alle som skjønner det, og tenker på salg og penger. Denne plassen kan ikke måles i penger. Vi kan ikke regne kvadratmeterpris på Kjeller. Det er ikke lov å selge! 

Les mer om DH60 Moth i neste utgave av Flynytt!

Powered by Labrador CMS