Enstemmig støtte til nytt instrumentbevis

EASA-komiteen gir enstemmig støtte til det nye europeiske regelverket for instrumentbevis, som blant annet innebærer en ny rettighet for å fly i instrumentforhold i underveisfasen.

David Roberts, president i Europe Air Sports (EAS), har jobbet intensivt med den nye regelverket og er svært fornøyd med at instrumentflyging snart blir lettere tilgjengelig. EAS er en av de europeiske paraplyorganisasjonene som NLF er medlem av.

EASA-komiteen gir enstemmig støtte til det nye europeiske regelverket for instrumentbevis, som blant annet innebærer en ny rettighet for å fly i instrumentforhold i underveisfasen.

EASA-komiteen er siste stopp i lovgivningsprosessen før EU-parlamentet skal si sitt.

– Siden stemmegivningen var 28 for og null i mot, tviler jeg på at EU-parlamentet vil stikke kjepper i hjulene for det nye regelverket. EU-parlamentet har nemlig ikke mulighet til å endre regelverksutkastet – de kan bare forkaste det i sin helhet eller støtte det. Siden EASA-komiteen har gitt forslaget sin enstemmige støtte, er jeg rimelig sikker på at det nye regelverket blir endelig vedtatt, forklarer David Roberts, president i Europe Air Sports, til Flynytt.

Blir det som Roberts håper, vil forordningen bli vedtatt og publisert i løpet av første kvartal 2014. Normalt trer forordningene i kraft straks, men statene innrømmes gjerne en overgangsperiode på opp til et par år som de kan benytte dersom de vil. Det er sannsynlig at de mest ivrige landene vil la forordningen gjelde uten betydelig forsinkelse da det vil gi et visst forsprang for de aktuelle landenes flyskoler.

Krav til engelsk blir gjeninnført

EASA-komiteen har latt EASAs endelige regelverksutkast bli stående nesten urørt. Den eneste endringen av betydning siden forrige omtale av konseptet i Flynytt er at krav til engelsk språkkompetanse for å fly i instrumentforhold er gjeninnført. Utover dette er alle ”godbitene” i regelverket intakt, herunder en kompetansebasert modell for å fly i instrumentforhold, EIR (En route instrument rating) for å fly i IMC i underveisfasen samt en egen skyflygingsrettighet for seilflygere.

Dertil har flygere med utenlandsk instrumentbevis fått forlenget sin frist for å konvertere fram til 2015.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen