"Elektra One" fløy for første gang

Det elektriske flyet Elektra One fløy lørdag 19. mars 2011 for første gang, og fire dager senere sirklet flyet i 30 minutter mens det brukte strøm for bare tre kroner. Nesten lydløs flyging uten CO2-utslipp er nå et faktum.

Foto: Jean Marie Urlacher, Info Pilote

Det elektriske flyet Elektra One fløy lørdag 19. mars 2011 for første gang. Fire dager senere sirklet flyet i 30 minutter mens det brukte strøm for bare tre kroner. Nesten lydløs flyging uten er nå et faktum – helt uten CO2-utslipp.

Den første flygingen ble gjennomført av den kjente testpiloten Jon Karkow ut fra flyplassen i Augsburg. Oppdraget hans besto i å gjøre de første kontrollene av flyets ytelser og karakteristikk for å kunne briefe testpiloten Norbert Lorentzen som så foretok den halvtimelange flyturen fire dager snere.

Det er det tyske firmaet PC-Aero med Calin Gologan i spissen som har utviklet flyet Elektra One. Flyet er et kompakt énseters fly, hvor vekten er holdt på et absolutt minimum. Under jomfruturen klatret flyet til 1.500 fot, med en stigerate på 400 fot per minutt – helt uten støy. Flyet forbrukte om lag tre kilowatt-timer (kWh) i energi av de i alt seks kWh som var tilgjengelig i de oppladede batteriene ombord. Dermed kommer drivstoffregningen på tre kroner for denne flighten.

I løpet av flyturen ble viktige parametere i det elektriske systemet monitorert og evaluert.

– Det vi har sett overgikk våre forventninger. Vi er virkelig svært tilfreds, sier Calin Gologan som er direktør for PC-Aero GmbH i Tyskland.

Firmaet Geiger Engineering som holder til i Bamberg i Tyskland har utviklet det elektriske systemet inkludert den elektriske motoren med 16 kilowatt maksimalytelse, kontroller, batteristyring og propell.

Også testpiloten Jon Karkow var svært fornøyd med første flight og framhever egenskaper som stabilitet og god kontroll i lufta såvel som sikker og god landingskarakteristikk.

Calin Gologan gratulerer Jon Karkow med første flight. Foto: PC-Aero GmbH

files/content/news/Designer Calin Gologan_test pilot Jon Karkow_Copyright PC-Aero.JPG

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen