Egentreningsprogram for "rustbanking"

"Velkommen til "Flyklubben Aldri Utlært". Vi er Norges største flyklubb og finnes på alle flyplasser og flystriper i Norge. Vi har både unge og gamle medlemmer og tar gjerne imot nye, uansett bakgrunn. Her finner du egentreningsprogrammet som Kjersti Melling har utarbeidet for alle flyklubber.

Foto: Mikael Aksdal (Bilde: )

Er du medlem av "Flyklubben Aldri Utlært"? Det er jeg, og mange andre flygere også. Felles for oss alle er at vi innser at vi har muligheten til å lære noe nytt hver gang vi sitter oss i en flymaskin og at vi tror at trening og erfaring går hånd i hånd. Derfor bruker vi enhver anledning til å finpusse våre ferdigheter og sier heller ikke nei takk til å trene mer, eller til å lære noe nytt. Høres det kjedelig ut? Prektig? Perfekt? Selvtilfreds? Tro meg, det er ikke det. Det er faktisk morsomt og veldig givende.

Mange forlenger sin enmotors klasserettighet ved hjelp av en ferdighetskontroll. Andre forlenger rettigheten ved hjelp av 12 timers flyging de siste 12 måneder, samt ved en treningsflyging med en FI eller en CRI. Hva den enkelte flyger skal finne på i disse 12 timene sier bestemmelsene intet om. Ei heller hva treningstimen med instruktør skal inneholde. Det kan derfor være fornuftig å bruke disse timene til enten å lære noe nytt (tross alt er det kun krav til at seks av timene er fartøysjefstid), hva med en nattutsjekk, for eksempel? Deler av snittflygingsprogrammet, en ny utsjekk? Eller hvorfor ikke øve mer på det du allerede kan? Helt uten ekstrakostnader til instruktør!

Kjersti Mellom har derfor, etter å ha snakket med noen erfarne instruktører og skolesjefer, laget et lite "egentreningsprogram" på tolv timer som du kan bruke. Programmet består også av tips om hvordan du skal utføre øvelsene på en korrekt måte.

For komplett artikkel, se Flynytt nr. 2/2011 side 64–69.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Red Bull Back To San Diego

The Red Bull Air Races will return to San Diego this year with an early spring date. The second race of the year will...

Short Final

Often the hardest part of flying into a big Class B airport is finding your way around on the ground. After landing...

More Experimental PMAs Likely

Owners of certified aircraft could soon have affordable access to a wide range of cutting-edge technology now...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen