EASA tar grep om GA

Etter gjentatte oppfordringer fra småflyindustrien såvel som EU-kommisjonen og EU-parlamentet, har nå EASAs høyste organ – EASA Management Board – vedtatt en erklæring om sikkerhetsstrategi for allmennflyging.

David Roberts, president i Europe Air Sports (EAS), har jobbet intensivt med den nye regelverket og er svært fornøyd med at instrumentflyging snart blir lettere tilgjengelig. EAS er en av de europeiske paraplyorganisasjonene som NLF er medlem av.

Europe Air Sports (EAS) – hvor NLF er medlem – samt organisasjonen IAOPA har vært aktive pådrivere for å få erklæringen igjennom, og EASA satte ned en arbeidsgruppe bestående av fire medlemmer fra EAS og IAOPA, fem representanter fra ulike lands luftfartstilsyn samt representanter fra EU-kommisjonen og EASA. Gruppen ble ledet av Patrick Cipriani fra det franske luftfartstilsynet, DGAC.

Hovedessensen i erklæringen er at regelverk og regelverksimplementering for allmennflyging og luftsport må skilles fra den tankegangen som ligger til grunn for kommersiell flyging. Stikkordet er proporsjonalitet, det vil si ønske om et regelverk som står i forhold til den aktiviteten som skal reguleres. Hittil har EASA blitt beskyldt for å skyte «spurv med kanoner» ved å bruke metodikk og tankegang fra kommersiell luftfart når regelverk for allmennflyging har blitt fastlagt. Tydeligst har man sett dette i samband med vedlikeholdsreglene, EASA Part-M.

–Utfordringen er å gjøre anbefalingene til realiteter

Et av områdene som krever avklaring, er definisjonen av kommersiell og ikke-kommersiell virksomhet. Et av medlemmene i EASA Management Board uttrykte blant annet at introduksjonsturer i flyklubber ikke bør være å anse som kommersiell aktivitet.

Strategidokumentet inneholder en ambisiøs tidsplan med klare milepæler for å bedre situasjonen for GA. Hvert lands luftfartstilsyn har eksempelvis «fått i lekse» å sørge for at regulering og implementering holdes på et så enkelt nivå som mulig, mens EASA har fått i oppdrag å utvikle rettledninger som med enkle ord gjør det lett å forstå innholdet i regelverket.

– Utfordringen nå blir å sørge for at anbefalingene blir til realiteter, sa Cipriani i møtet.

– For å få til dette, skal EASA etablere prosedyrer som sikrer at prinsippene i erklæringen blir etterlevd og fører til en reell holdningsendring. Blant annet skal det opprettes et forum av GA-representanter som kan følge med på hvordan målsettingene blir oppfylt i praksis, forteller EAS’ president David Roberts til Flynytt.

– Jeg håper at vi om ett eller to år vil se tilbake på denne utviklingen som en betydelig kursendring fra lovgivernes side i retning av bedre proporsjonalitet, avslutter Roberts.

Erklæringen kan lastes ned her: http://bit.ly/VC5Xjn

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Ag And Helicopter Pilots Decry Drone Rule Change

A recent federal court decision that the FAA has no authority to require drone users to register is not sitting well...

First Flight For New K-Max

The newly in-production K-Max helicopter, built by Kaman Aerosystems, flew for the first time on May 12, the company...

EBACE: Airbus Launches Private Jet, Corporate Helicopters

Airbus Corporate Jets is now offering a corporate-jet version of its A330neo widebody airliner, the company announced...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen