EASA MED NYE RÅD OM ASKEFLYGING

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

EASA har publisert en ny sikkerhetsbulleteng om askeflyging. Illustrasjonfoto: www.gyrate.co.nz
EASA har publisert en ny sikkerhetsbulleteng om askeflyging. Illustrasjonfoto: www.gyrate.co.nz

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

Sikkerhetsbulletengen er oppdatert i tråd med siste utgave av regelverk for operatører og flyskoler med ATO-godkjennelse.

Bulletengen er ikke innrettet for allmennflygere som flyr med stempelmotoriserte småfly i ikke-komersielle operasjoner, så hvert europeisk land vil på dette området kunne velge sin egen tilnærming fortsatt.

Som Flynytt kunngjorde i juni, har Luftfartstilsynet til hensikt å endre tidligere praksis som innebærer at selv småflyoperatører i ikke-komersiell luftfart må gjennom en formalisert sikkerhetsanalyse. En forskrift som unntar de letteste delene av luftfarten er ventet å bli kunngjort i løpet av kort tid.

EASAs nye sikkerhetsbulleteng kan lastes ned her:

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Vaping Pilot Triggers Emergency Descent

Air China will take a “zero tolerance” approach to its investigation of a first officer’s apparently bungled...

Industry Round-up, July 13, 2018

This week, announcements have come in about a new aerobatics show at Oshkosh, the purchase of four simulators by...

Short Final: Turbulence

On a recent flight home, we were cruising along at 7,000 feet in good weather, except for the occasional encounter...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen