EASA MED NYE RÅD OM ASKEFLYGING
EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.
EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.
Sikkerhetsbulletengen er oppdatert i tråd med siste utgave av regelverk for operatører og flyskoler med ATO-godkjennelse.
Bulletengen er ikke innrettet for allmennflygere som flyr med stempelmotoriserte småfly i ikke-komersielle operasjoner, så hvert europeisk land vil på dette området kunne velge sin egen tilnærming fortsatt.
Som Flynytt kunngjorde i juni, har Luftfartstilsynet til hensikt å endre tidligere praksis som innebærer at selv småflyoperatører i ikke-komersiell luftfart må gjennom en formalisert sikkerhetsanalyse. En forskrift som unntar de letteste delene av luftfarten er ventet å bli kunngjort i løpet av kort tid.
EASAs nye sikkerhetsbulleteng kan lastes ned her: