EASA MED NYE RÅD OM ASKEFLYGING

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

EASA har publisert en ny sikkerhetsbulleteng om askeflyging. Illustrasjonfoto: www.gyrate.co.nz

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

Sikkerhetsbulletengen er oppdatert i tråd med siste utgave av regelverk for operatører og flyskoler med ATO-godkjennelse.

Bulletengen er ikke innrettet for allmennflygere som flyr med stempelmotoriserte småfly i ikke-komersielle operasjoner, så hvert europeisk land vil på dette området kunne velge sin egen tilnærming fortsatt.

Som Flynytt kunngjorde i juni, har Luftfartstilsynet til hensikt å endre tidligere praksis som innebærer at selv småflyoperatører i ikke-komersiell luftfart må gjennom en formalisert sikkerhetsanalyse. En forskrift som unntar de letteste delene av luftfarten er ventet å bli kunngjort i løpet av kort tid.

EASAs nye sikkerhetsbulleteng kan lastes ned her:

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Search Ends For Malaysian Flight 370

After nearly three years of work searching the ocean floor with deep-sea submersibles for Malaysian Airlines Flight...

New Theory — Did D.B. Cooper Work For Boeing?

The FBI officially closed the book last year on the unsolved case of a 1971 hijacking by the man known as D.B....

Airbus Helicopter "Bubble" Windows Now Certified

Swiss Rotor Solutions has developed a retrofit "bubble" window set for Airbus H125/AS350 helicopters, and recently...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen