EASA MED NYE RÅD OM ASKEFLYGING

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

EASA har publisert en ny sikkerhetsbulleteng om askeflyging. Illustrasjonfoto: www.gyrate.co.nz

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

Sikkerhetsbulletengen er oppdatert i tråd med siste utgave av regelverk for operatører og flyskoler med ATO-godkjennelse.

Bulletengen er ikke innrettet for allmennflygere som flyr med stempelmotoriserte småfly i ikke-komersielle operasjoner, så hvert europeisk land vil på dette området kunne velge sin egen tilnærming fortsatt.

Som Flynytt kunngjorde i juni, har Luftfartstilsynet til hensikt å endre tidligere praksis som innebærer at selv småflyoperatører i ikke-komersiell luftfart må gjennom en formalisert sikkerhetsanalyse. En forskrift som unntar de letteste delene av luftfarten er ventet å bli kunngjort i løpet av kort tid.

EASAs nye sikkerhetsbulleteng kan lastes ned her:

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

New Instrument Panel Annunciator Aims To Reduce Gear-Up Landings

<p>At AirVenture 2017, Massachusetts-based Approach Aviation announced FAA approval and production shipment of its...

Stratos 714 Comes To Oshkosh

<p>Following years of incremental progress and cabin mock-ups, Stratos arrived at Oshkosh 2017 with a real airplane....

FAA Provides BasicMed Outreach

<p>For pilots who are still not sure about how the BasicMed program works, or if it’s right for them, the FAA’s...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen