EASA MED NYE RÅD OM ASKEFLYGING

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

EASA har publisert en ny sikkerhetsbulleteng om askeflyging. Illustrasjonfoto: www.gyrate.co.nz

EASA har publisert nye råd om flyging i aske gjennom en revidert serviceinformasjonsbulleteng. Anbefalingene går blant annet ut på at de europeiske landenes luftfartstilsyn oppfordres til å avstå fra å stenge luftrom som kan være askeforurenset. I steden skal operatørene utvikle og få godkjent en sikkerhetsrisikoanalyse som de eventuelt kan operere etter.

Sikkerhetsbulletengen er oppdatert i tråd med siste utgave av regelverk for operatører og flyskoler med ATO-godkjennelse.

Bulletengen er ikke innrettet for allmennflygere som flyr med stempelmotoriserte småfly i ikke-komersielle operasjoner, så hvert europeisk land vil på dette området kunne velge sin egen tilnærming fortsatt.

Som Flynytt kunngjorde i juni, har Luftfartstilsynet til hensikt å endre tidligere praksis som innebærer at selv småflyoperatører i ikke-komersiell luftfart må gjennom en formalisert sikkerhetsanalyse. En forskrift som unntar de letteste delene av luftfarten er ventet å bli kunngjort i løpet av kort tid.

EASAs nye sikkerhetsbulleteng kan lastes ned her:

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Loose Oxygen Fitting Led To Crash

<p>A leaking oxygen hose fitting likely led to the fatal crash of a turbonormalized Mooney M20 Acclaim off the coast...

GA Company Violates North Korea Sanctions

<p>A New Zealand general aviation manufacturer is facing heavy fines and its executives prison sentences for...

Trump Authorizes Recall Of Retired USAF Pilots

<p>Invoking emergency powers, President Trump waived a law Friday that had limited the ability of the Air Force to...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen