EASA forenkler vedlikeholdsregler

EASA melder at lettelsene i vedlikeholdsregelverket for småfly nå er besluttet og vil etter alle solemerker tre i kraft i januar neste år. Dette innebærer at flyverkstedet snart kan ta årlig luftdyktighetsettersyn og utstede inspeksjonsbeviset (ARC – Airworthiness Review Certificate).

EASA-sjef Patrick Ky går tungt ut med forenklinger på EASA-konferansen i Roma. Foto: SESAR (Bilde: Gregory Halliday)

ROMA: EASA-komiteen besluttet å gjennomføre disse forenklingene på sitt møte i oktober, og siden alle EASA-landene til slutt valgte å støtte lettelsene, tyder alt på at de vil tre i kraft i EU i løpet av januar neste år. Nyheten ble sluppet under EASA Safety Conference i Roma som i sin helhet er viet allmennflyging. Under slagordet ”Towards simpler, lighter and better rules for general aviation” ønsker EASA å vise at organisasjonen nå legger stort trykk på å starte en helt ny tilnærming til regulering av allmennflyging og luftsport.

Det er særlig eiere av fly med maksimal avgangsvekt til og med 1200 kg som vil merke lettelsene. For disse flyene i den såkalte ELA-1-kategorien har EASA åpnet for følgende forenklinger:

1) Eieren kan selve lage sitt eget vedlikeholdsprogram og kan selv erklære at det er i tråd med reglene. Det er med andre ord ikke lenger krav om at en CAMO eller Luftfartstilsynet godkjenner vedlikeholdsprogrammet.

2) EASA har lansert et konsept som betegnes som ”minimuminspeksjonsprogram”. Dette programmet kan brukes som underlag for flyvedlikeholdet som alternativ til fabrikantens underlag. Dette vil kunne forenkle vedlikeholdet betydelig, men eierne må sette seg grundig inn i hvilke steg som eventuelt forenkles.

3) Luftdyktighetsettersyn kan gjøres av flyverkstedet istedenfor CAMO eller uavhengig luftdyktighetspersonell. Flyverkstedet kan foreta dette samtidig som de uansett utfører årlig ettersyn.

For litt tyngre opp til 2000 kg (ELA-2) vil det bli mulig å la flyverkstedet utvikle og godkjenne vedlikeholdsprogrammet.

Regelverket vil med normal innføringsmetode via EFTA/EØS skje cirka tre måneder senere i Norge enn i resten av EASA-området.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen