EASA forenkler vedlikeholdsregler

EASA melder at lettelsene i vedlikeholdsregelverket for småfly nå er besluttet og vil etter alle solemerker tre i kraft i januar neste år. Dette innebærer at flyverkstedet snart kan ta årlig luftdyktighetsettersyn og utstede inspeksjonsbeviset (ARC – Airworthiness Review Certificate).

EASA-sjef Patrick Ky går tungt ut med forenklinger på EASA-konferansen i Roma. Foto: SESAR (Bilde: Gregory Halliday)

ROMA: EASA-komiteen besluttet å gjennomføre disse forenklingene på sitt møte i oktober, og siden alle EASA-landene til slutt valgte å støtte lettelsene, tyder alt på at de vil tre i kraft i EU i løpet av januar neste år. Nyheten ble sluppet under EASA Safety Conference i Roma som i sin helhet er viet allmennflyging. Under slagordet ”Towards simpler, lighter and better rules for general aviation” ønsker EASA å vise at organisasjonen nå legger stort trykk på å starte en helt ny tilnærming til regulering av allmennflyging og luftsport.

Det er særlig eiere av fly med maksimal avgangsvekt til og med 1200 kg som vil merke lettelsene. For disse flyene i den såkalte ELA-1-kategorien har EASA åpnet for følgende forenklinger:

1) Eieren kan selve lage sitt eget vedlikeholdsprogram og kan selv erklære at det er i tråd med reglene. Det er med andre ord ikke lenger krav om at en CAMO eller Luftfartstilsynet godkjenner vedlikeholdsprogrammet.

2) EASA har lansert et konsept som betegnes som ”minimuminspeksjonsprogram”. Dette programmet kan brukes som underlag for flyvedlikeholdet som alternativ til fabrikantens underlag. Dette vil kunne forenkle vedlikeholdet betydelig, men eierne må sette seg grundig inn i hvilke steg som eventuelt forenkles.

3) Luftdyktighetsettersyn kan gjøres av flyverkstedet istedenfor CAMO eller uavhengig luftdyktighetspersonell. Flyverkstedet kan foreta dette samtidig som de uansett utfører årlig ettersyn.

For litt tyngre opp til 2000 kg (ELA-2) vil det bli mulig å la flyverkstedet utvikle og godkjenne vedlikeholdsprogrammet.

Regelverket vil med normal innføringsmetode via EFTA/EØS skje cirka tre måneder senere i Norge enn i resten av EASA-området.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen