Diamond tar av med turbin for første gang

Énmotorsflyet Diamond DA50 som i årevis har vært å se på Aero-utstillingen i Friedrichshafen har endelig tatt av med en motor som gir flyet de ytelsene som maskinen fortjener, nærmere bestemt en drivstofføkonomisk turbin. Diamond-sjef Christian Dries var som vanlig sin egen testpilot da DA50-JP7 tok av for første gang 19. januar.

Publisert

Énmotorsflyet Diamond DA50 som i årevis har vært å se på Aero-utstillingen i Friedrichshafen har endelig tatt av med en motor som gir flyet de ytelsene som maskinen fortjener, nærmere bestemt en drivstofføkonomisk turbin. Diamond-sjef Christian Dries var som vanlig sin egen testpilot da DA50-JP7 tok av for første gang 19. januar.

– Dette er et fly som bare venter på en passende motor, har vært gjengangerkommentaren til de som har prøvesittet eller prøvefløyet Diamond DA50. Tidligere motorisert med en dieselmotor fra Austro Engines på 170 hester, har DA50 aldri blitt bragt over i serieproduksjon. Dette komfortpregede allmennflyet som kan romme inntil sju seter trenger sårt flere hestekrefter i nesen. Mens konkurrenter som Cirrus SR-22 og Cessna Corvalis TTx klarer brasene med klassiske bensinmotorer, har Dries som uttalt dieselfundamentalist ventet på den rette motoren som man kan fôre med jetdrivstoff.

I 2012 kunngjorde Austro Engines at en skipsdiesel fra Steyr kunne bli et fundament for en DA50-motor, men siden den gang har det vært stille vedrørende denne konstruksjonen. På Aero-messen i Friedrichshafen i 2013 viste Diamond derimot fram et DA50-konsept med en ukrainsk turbinmotor på over 450 hestekrefter, og 19. januar i år fløy maskinen for første gang fra Diamond-fabrikkens egen flyplass i Wiener Neustadt, Østerrike.

files/content/news/DA50-JP7_turbine_maiden_flight_3_01.jpg

– Allerede en rakett

Som vanlig når en jomfrutur står på programmet hos Diamond, var Diamond-sjef Christian Dries testpilot. Med seg hadde han lederen for flighttesting, Ingmar Mayerbuch.

–Med denne motoren er flyet allerede nesten en rakett, sier Dries etter første flyging.

Maskinen klatrer med 2500 fot pr minutt etter avgang, og forventet marsjfart blir i overkant av 200 knop.

DA50-JP7 – hvor “JP” står for Jet Prop – vil bygges i to varianter. En variant vil være i Tundra-versjon med ekstra store hjul og stabilt understell for avgang og landing på grus og gress. Den andre varianten vil være beregnet for den delen av flygetrenings- og privatmarkedet som krever høye ytelser, ifølge en pressemelding fra Diamond Aircraft Industries.

Flyfabrikken lover at maskinen vil egne seg like godt i temperaturer på minus 50 som pluss 50 grader Celsius.

Energieffektiv turbin

Turbinen AI-450S yter hele 465 hestekrefter og blir bygget av det ukrainske firmaet Motor Sich. Motoren er nyutviklet sammen med Ivchenko Progress, dedikert for fixed-wing-markedet. Ifølge produsenten har AI-450S et drivstofforbruk som ligger vel 20 prosent lavere enn tilsvarende turbiner, og den er særlig økonomisk i mellomstore høyder. Skjønt når turbiner er på agendaen, er beskrivelsen "drivstofføkonomisk" et relativt begrep: Der AI-450S etter databladene å dømme forbruker 330 gram drivstoff pr kilowatt-time på cruise, kan en tilsvarende Lycoming nøye seg med 235-300 gram, mens en Austro-diesel har et forbruk helt ned i størrelsesorden 180 gram. En liten trøst er det at jetdrivstoff er vesentlig billigere og lettere tilgjengelig enn avgas – og at tradisjonelle turbiner for småfly gjerne forbruker opp mot 500 gram pr kilowatt-time.

Motoren har redundant elektronisk styring (FADEC), og start skjer med et enkelt knappetrykk.

Diamonds egen flymotorfabrikk, Austro Engine, har fått i oppdrag å gjennomføre sertifisering, vedlikehold og overhaling av turbinmotorene.

Sertifiseres innen utgangen av 2016

Diamond sier i sin pressemelding at sertifisering av DA50-JP7 er forventet å bli gjennomført mot midten eller slutten av 2016. Flyet blir å se på Aero-messen i Friedrichshafen i april. I mellomtiden kan du se første flight på video her.

Bildet over: Christian Dries klatrer inn i DA50-JP7 for første flight.

Powered by Labrador CMS