Diamond først ute med ekte hybrid

Diamond Aircraft, Siemens, Austro Engine og det europeiske luftfartskonsortiet EADS presenterte i fellesskap verdens første fly med seriehybrid under Paris Air Show Le Bourget 2011. Flyet er et to-seters motorseilfly som gjorde sin første flight 8. juni i år fra Diamonds flyplass i Wiener Neustadt, Østerrike.

DA36 E-Star under monteringen hos Diamond. Foto: Lars Brede Grøndahl

Diamond Aircraft, Siemens, Austro Engine og det europeiske luftfartskonsortiet EADS presenterte i fellesskap verdens første fly med seriehybrid under Paris Air Show Le Bourget 2011. Flyet er et to-seters motorseilfly som gjorde sin første flight 8. juni i år på Diamonds flyplass i Wiener Neustadt, Østerrike.

Flyet har fått betegnelse DA36 E-Star og er bygget på basis av Diamond Super Dimona HK36. Flyet er et samarbeid mellom de fire prosjektpartnerne for å teste seriehybrid som konsept. I framtiden vil konseptet kunne bringes videre til større fly, noe som kan redusere drivstofforbruket med 25 prosent sammenliknet med forbruket til de mest effektive motorkonseptene som er i bruk i småfly i dag.

Seriehybrid
Diamond er først ute med seriehybrid i fly, det vil si et konsept hvor en forbrenningsmotor lader batterier som i sin tur forsyner en elektromotor som driver propellen. Tilsvarende konsepter er allerede implementert i biler, mens andre flygende hybrider er basert på parallell drift av propellen fra to motorsystemer.

Propellen drives av en motor fra Siemens som yter 70 kilowatt (kW), mens elektrisiteten blir generert ved hjelp av en liten wankelmotor fra Austro Engine som er koblet til en elektrisk generator. En spesiell konverter fra Siemens mater elektromotoren med strøm fra batteriene og fra generatoren. Drivstofforbruket er veldig lavt siden forbrenningsmotoren går konstant med en lav belastning på 30 kW. Et batterisystem montert i vingene og produsert av EADS gir ekstra energi under take-off og klatring. Disse batteriene blir i sin tur ladet opp under cruise.

– Vårt serielle hybridkonsept gjør det mulig å oppnå en støysvak avgang med elektrisk drift samtidig som man reduserer drivstofforbruk såvel som utslipp. Samtidig muliggjør hybridløsningen god rekkevidde, forteller Christian Dries som er eier av Diamond Aircraft.

Siemens med enda lettere motor
Etter at flyet gjorde sin jumfrutur 8. juni, arbeider utviklingsteamet nå med ytterligere forbedringer av drivverket. Forskere hos Siemens jobber med å utvikle en ny elektrisk motor som er forventet å bli fem ganger lettere enn konvensjonelle drivverk. Om to år vil et nytt fly lanseres med ultralett elektrisk drift.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen