Den nye Rotax-motoren er nå sertifisert

Rotax nye injeksjonsmotor, 912 iS, er nå sertifisert av EASA og går under betegnelsen 912 iSc. Motoren er allerede ASTM-godkjent for bruk i amerikanske LSA-fly, og nå kan motoren altså benyttes i europeiske fly med fullverdig typesertifikat.[nbsp]

Motoren Rotax 912 iS produseres av BRP Powertrain i Østerrike. Foto: BRP Powertrain
Motoren Rotax 912 iS produseres av BRP Powertrain i Østerrike. Foto: BRP Powertrain

Rotax nye injeksjonsmotor, 912 iS, er nå sertifisert av EASA og går under betegnelsen 912 iSc. Motoren er allerede ASTM-godkjent for bruk i amerikanske LSA-fly, og heretter kan motoren altså benyttes i europeiske fly med fullverdig typesertifikat.

– Bare noen uker etter at ASTM godkjente motoren for LSA-fly i USA, kom EASA på banen med et typesertifikat som gjør det mulig å installere 912 iSc i typesertifiserte fly. Begge deler er viktige milepæler i prosessen med å få en flymotor ut på markedet, forteller Gerhard Ohrnberger som er daglig leder hos BRP-Powertrain.

Dersom motoren blir installert i europeisk-godkjente LSA-fly, vil flyene kunne få et fullverdig typesertifikat dersom produsenten ønsker det, noe som også gjør det mulig å fly aktuelle fly om natten under forutsetning av at flyet forøvrig er utstyrt med sertifiserte komponenter for nattoperasjoner.

FAA-sertifisering er også i gang, noe som vil muliggjøre bruk av motoren i amerikansk-sertifiserte småfly utenfor LSA-klassen. (For LSA-fly i USA er ASTM-konformitet tilstrekkelig.)

Rotax har produsert over 170.000 flymotorer siste 40 år, og 912 iS er det siste skuddet på stammen som gir besparelser i drivstofforbruk på 38 til 70 prosent sammenliknet med andre flymotorer, ifølge produsenten.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bombardier Says Mitsubishi ‘Misappropriated’ Data

Bombardier, based in Canada, has sued Mitsubishi Aircraft, of Japan, claiming that some workers recruited from...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

NTSB Calls For 25-Hour CVR Duration

The current requirement for cockpit voice recorders to store just two hours of data is not enough, the NTSB says...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen