Den nye Rotax-motoren er nå sertifisert

Rotax nye injeksjonsmotor, 912 iS, er nå sertifisert av EASA og går under betegnelsen 912 iSc. Motoren er allerede ASTM-godkjent for bruk i amerikanske LSA-fly, og nå kan motoren altså benyttes i europeiske fly med fullverdig typesertifikat.[nbsp]

Motoren Rotax 912 iS produseres av BRP Powertrain i Østerrike. Foto: BRP Powertrain
Motoren Rotax 912 iS produseres av BRP Powertrain i Østerrike. Foto: BRP Powertrain

Rotax nye injeksjonsmotor, 912 iS, er nå sertifisert av EASA og går under betegnelsen 912 iSc. Motoren er allerede ASTM-godkjent for bruk i amerikanske LSA-fly, og heretter kan motoren altså benyttes i europeiske fly med fullverdig typesertifikat.

– Bare noen uker etter at ASTM godkjente motoren for LSA-fly i USA, kom EASA på banen med et typesertifikat som gjør det mulig å installere 912 iSc i typesertifiserte fly. Begge deler er viktige milepæler i prosessen med å få en flymotor ut på markedet, forteller Gerhard Ohrnberger som er daglig leder hos BRP-Powertrain.

Dersom motoren blir installert i europeisk-godkjente LSA-fly, vil flyene kunne få et fullverdig typesertifikat dersom produsenten ønsker det, noe som også gjør det mulig å fly aktuelle fly om natten under forutsetning av at flyet forøvrig er utstyrt med sertifiserte komponenter for nattoperasjoner.

FAA-sertifisering er også i gang, noe som vil muliggjøre bruk av motoren i amerikansk-sertifiserte småfly utenfor LSA-klassen. (For LSA-fly i USA er ASTM-konformitet tilstrekkelig.)

Rotax har produsert over 170.000 flymotorer siste 40 år, og 912 iS er det siste skuddet på stammen som gir besparelser i drivstofforbruk på 38 til 70 prosent sammenliknet med andre flymotorer, ifølge produsenten.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Trump Buzzed By Paraglider

A 55-year-old man has been arrested in Scotland after a Greenpeace protester flew a powered parachute within a few...

European ADS-B Mandate Won't Be Met

Many European operators say they won’t meet the European Aviation Safety Agency’s June 7, 2020, ADS-B mandate and...

Vaping Pilot Triggers Emergency Descent

Air China will take a “zero tolerance” approach to its investigation of a first officer’s apparently bungled...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen