Delta Hawk flyr med dieselversjon av Cirrus SR-20

Etter 18 år med krevende utviklingsarbeid, kan Delta Hawk endelig slå fast at deres banebrytende totaktsdiesel er luftdyktig. Bare dager forut for EAA Air Venture ble installasjonen av dieselmotoren i en Cirrus SR-20 klar. Det var likevel nok til at Delta Hawk kunne fly Cirrus-maskinen inn til Oshkosh til testpilotens store entusiasme.

Cirrus SR-20 med Delta Hawks dieselmotor på 180 hestekrefter. (Bilde: )

OSHKOSH: Dieselbølgen har uten tvil tatt EAA Air Venture med produktlanseringer både fra Cessna og Continental. Men mens sistnevnte baserer seg på dieselmotorer som etterhvert har blitt modne og velkjent, har Delta Hawk et pionérprodukt: En firesylindret totaktsdiesel er ikke hverdagskost, og utviklingen av motoren har tatt vesentlig lenger tid og kostet mye mer enn opprinnelig antatt.

– Da vi satt i gang dette prosjektet for 18 år siden trodde vi at tre år og én million dollar ville bringe oss i mål. Vi tok grundig feil: På disse årene har vi svidd av 25 millioner dollar, noe som dessuten bare en fjerdedel av det prosjektet skulle ha kostet om vi ikke hadde bidratt så mye selv som vi har, forteller Delta Hawks Dennis Webb til Flynytt.

Turen til Oshkosh i en Cirrus SR-20 med dieselmotor ble første store triumf før produksjonen av motorer settes i gang mot slutten av året.

Lett og kompakt

– De fleste pleier å spørre hvor mye vektstraff man må regne med sammenliknet med en bensinmotor. Faktum er at vi sparte vel fire kilo ved å installere denne motoren i Cirrus SR-20. Og da har vi ikke regnet med fordelene som lavere drivstofforbruk gir med tanke på nyttelast ved en gitt flygetid, fortsetter Webb.

Delta Hawks dieselmotor er både mer kompakt og lettere enn bensinmotorene som den er designet for å erstatte. Dette er mulig siden totaktskonstruksjonen gjør at det er behov for færre deler. Ved å gå for en V-plassering av stemplene, blir også frontarealet mindre – noe som for Cirrus SR-20 har åpnet for en mer aerodynamisk cowling signert LoPresti.

Siden totaktsmotorer har dobbelt så mange arbeidsslag som firetaktsmotorer, oppleves motoren som svært vibrasjonsfattig. Av samme grunn kan propellen direktekobles til veivakselen, i motsetning til dieselmotorer som Continental CD-155 og Austro Engine AE300.

files/content/news/DSC_5956 crop.jpgFornøyd testflyger

– Jeg er veldig imponert over Delta-Hawk-motoren. Gjennom testingen har motoren vist seg å gå veldig jevnt og med minimal vibrasjon sammenliknet med den opprinnelige bensinmotoren fra Continental, sier Nathan Zucker som er en Cirrus-sertifisert flyinstruktør ved siden av å være aerospace-ingeniør.

- Motorens virkningsgrad er oppsiktsvekkende. Vi gjennomførte en seks timers non-stop-flight og landet likevel med drivstoff tilstrekkelig for IFR-reserver! Denne motoren har et svært stort potensial, fortsetter Zucker.

Sammenliknet med en tilsvarende bensinmotor, vil Delta Hawk gi en drivstoffbesparelse på mellom 30 og 40 prosent.

En rekke flybyggere har allerede fått øynene opp for motoren: 41 ulike prosjekter er i dag designet rundt Delta Hawks motor, hvorav boksvingflyet Synergy er det mest profilerte.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen