Czech Sport Aircrafts LSA kommer til Norge

Nå er Czech Sport Aircraft og det første europeiske LSA-flyet P-28 Cruiser på vei til Norge! Denne uken ble det inngått en avtale mellom den tsjekkiske flyprodusenten og norske Rath Consulting AS i Moss som blir eksklusiv agent for flyet i Skandinavia og Finland. Og alt om få uker vil Rath Consultings demofly være på vei nordover.

Nå er Czech Sport Aircraft og det første europeiske LSA-flyet P-28 Cruiser på vei til Norge! Denne uken ble det inngått en avtale mellom den tsjekkiske flyprodusenten og norske Rath Consulting AS i Moss som blir eksklusiv agent for flyet i Skandinavia og Finland. Og alt om få uker, vil Rath Consultings demofly være på vei nordover.

files/content/news/_Stig B Hoftaniska.jpeg– Avtalen innebærer at vi om ikke så lenge får se den nylig godkjente europeiske LSA-modellen PS-28 Cruiser på vår hjemlige horisont, sier Stig B. Hoftaniska i en pressemelding. I tillegg til å være leder av Rath Consulting AS er Stig Hoftaniska godt kjent i det norske flyklubbmiljøet, blant annet som leder av Rygge Flyklubb og som medlem av styret i NLF Motorflyseksjonen. Hoftaniska har lenge ønsket å få LSA-fly til Norge, og nå er han i ferd med å lykkes.

– Vi har forhandlet med tsjekkerne i ganske lang tid, først og fremst fordi LSA-godkjennelsen har latt vente på seg, men nå er den her og vi er klare til å vise frem flyet i løpet av juni måned.

– Den nye PS-28 Cruiser har flere forbedringer, men maskinen har beholdt de gode egenskapene fra sine forgjengere.

Tidligere utgaver av flyet, Piper Sport (se omtale i Flynytt nr 3/2010) og Czech Sport Cruiser er produsert i om lag 500 enheter og har lenge vært tilgjengelig i USA etter den amerikanske LSA-standarden. Etter lange runder med EASA, har flyet nå fått en europeisk LSA-godkjennelse, en såkalt LSA RTC (Restricted Type Certificate). Et slikt begrenset typesertifikat gir full anledning til skoling, soloflyging og bruk i klubb. Man kan imidlertid kun fly VFR dag.

Henvender seg til kjøpere av klubb- og skolefly

– Vi ser først og fremst et marked innenfor klubb- og skolefly, og med sin LSA-godkjennelse kan PS-28 Cruiser benyttes til opplæring for PPL-A sertifikat i tillegg til det kommende LAPL-A-sertfikatet, sier Hoftaniska.

Omkring 65 prosent av den nordiske flyparken for GA-fly er eldre enn 30 år, og med alderen kommer vedlikeholdskostnadene.

– PS-28 Cruiser er et rimelig fly i anskaffelse – vi snakker om en investering omkring en million kroner, ferdig registrert. Det bruker cirka 17 liter bensin i timen og kan fly både på mogas, avgas 91 UL og avgas 100LL. Med en fuelkapasitet på 113 liter kan flyet være i luften i mer enn seks timer og tilbakelegge om lag 1.100 km. Dette er alle elementer som vil være med på bringe timeprisene ned og derigjennom gjøre flyvning tilgjengelig for ennå flere, sier Hoftaniska.

Demonstrasjonsflyet som nå er på vei til Norge, er innkjøpt i et samarbeide mellom Rath Consulting AS og Rolf Utne som også vil være med i salg og markedsføring av flyet på det nordiske markedet.

Foto: Stig Hoftaniska er leder av Rath Consulting AS

Powered by Labrador CMS