Continental enda tyngre inn i diesel

Continental lanserer nå en ny dieselmotor på 310 hestekrefter som produsenten regner med er gryteklar neste år. V6-motoren benytter moderne dieselteknologi fra bilindustrien og er utviklet av Continentals team i Tyskland som tidligere jobbet under varemerkene Thielert og Centurion.

V6-motoren på 310 hester fra Continental avdukes under EAA Air Venture Oshkosh 2014. Foto: Torkell Sætervadet (Bilde: )

Continental lanserer nå en ny dieselmotor på 310 hestekrefter som produsenten regner med er gryteklar neste år. V6-motoren benytter moderne dieselteknologi fra bilindustrien og er utviklet av Continentals team i Tyskland som tidligere jobbet under varemerkene Thielert og Centurion.

OSHKOSH: Med lanseringen av en dieselmotor i høyytelsesklassen, er den kinesiskeide motorprodusenten enda tyngre inne i dieselmotorer for småfly og kan nå levere en tilnærmet komplett produktpalett fra 135 til 310 hestekrefter.

Allerede før oppkjøpet av den konkursrammede motorprodusenten Thielert/Centurion, har Continental tilbudt dieselmotorer på 230 og 245 hestekrefter, begge basert på franske SMAs dieselmotorteknologi som er utviklet fra grunnen av for flyformål. Denne motorserien har nå fått navnet CD-200.

Etter at Thielert/Centurion ble kjøpt opp, ble CD-100-serien lansert, i det Centurion 2.0 og 2.0s henholdsvis ble til Continental CD-135 og CD-155. Centurion hadde imidlertid også større motorkonstruksjoner i jakkeeermet. Overraskende nok er det imidlertid ikke den åttesylindrede Centurion 4.0 som nå blir kommersialisert. Derimot er det altså en V6-motor, som Continental-sjef Rhett Ross forteller at det tyske designteamet fikk virkeliggjort på kun ni måneder.

files/content/news/DSC_5941 small.jpgKlar i 2016?

– Motoren skal igjennom betydelig testing før sertifiseringen blir klar. Vi regner med at produksjonen er i gang neste år og at sertifisering er fullført i 2016, forteller Ross.

I motsetning til CD-135 og CD-155 som har pålagte grenser for utskifting av komponenter – såkalt TBR (Time Between Replacement) – vil den nye V6-motoren kun få grenser basert på Time Between Overhaul (TBO).

– Motoren er designet for en TBO på 2.400 timer, men slik sertifiseringsprosessen virker, er det myndighetene som vil sette terskelverdiene og øke dem etter hvert som den samlede flåten akkumulerer et tilstrekkelig antall flytimer. Men for denne motoren er det snakk om overhaling og ikke utbytting, forklarer Ross.

Ross legger ikke skjul på at han er fornøyd med utviklingen på dieselfronten og trekker fram at Cessna 172 Skyhawk lanseres med fabrikklevert dieselmotor (CD-155) under EAA Air Venture. Piper PA-28 Archer ble lansert med tilsvarende motorisering under Aero 2014 i Friedrichshafen.

Bildet over: Rhett Ross er sjef for Continental Motors.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Big Birthday Celebration For Baby Boeing

The Museum of Flight in Seattle is hosting a 50th birthday party for the littlest Boeing commercial airplane, the...

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen