Cirrus med diesel

Cirrus SR20 kan snart flys på diesel. Det er den amerikanske motorprodusenten Delta Hawk som i samarbeid med LoPresti Aviation Engineering som har utviklet denne løsningen som både eksisterende og framtidige Cirrus-eiere kan se fram til.

Foto: Torkell Sætervadet

Cirrus SR20 kan snart flys på diesel. Det er den amerikanske motorprodusenten Delta Hawk som i samarbeid med LoPresti Aviation Engineering har utviklet denne løsningen som både eksisterende og framtidige Cirrus-eiere kan se fram til.

files/content/news/RJ Siegel.jpgLoPresti er kjent for å designe svært effektive motorcowlinger og andre aerodynamiske forbedringer for småfly. Delta Hawk har på sin side utviklet en totakts dieselmotor som har svært kompakte mål – og det er nettopp dette som gjør det mulig for LoPresti å designe en ny cowling med forbedrede aerodynamiske egenskaper. Delta Hawks motor yter hele 200 hester og vil gi vesentlig lavere drivstofforbruk samtidig som man får fordelen av å bruke jetdrivstoff. Dette forteller Delta Hawks Dennis Webb og LoPrestis RJ Siegel under Lindbergh Foundations "Aviation Green"-konferanse i Oshkosh hvor Flynytt var tilstede.

Den nye utgaven av Cirrus SR20 vil gå under betegnelsen SR2X. Da dieselmotoren har full ytelse helt opp til 18.000 fot, forventer man å oppnå samme marsjfart i høyden med SR2X som man i dag har med SR22.

Overfor FlightGlobal legger RJ Siegel til at første flight med den nye motoren vil finne sted i november.

Flight Global melder videre at Delta Hawks motorinstallasjon i SR20 forventes å få FAA-typegodkjenning (STC) i tredje kvartal 2012, og prisantydningen lyder på 100.000 dollar som inkluderer motor, motorcowling og ny propell. Delta Hawks anser at gjennomsnittsladeren på SR20-flåten nettopp er på passende til at et motorbytte av denne typen vil være regningssvarende når motoren uansett har nådd sin TBO (Time Between Overhaul).

Foto: RJ Siegel under Lindbergh Aviation Green i Oshkosh (Torkell Sætervadet).

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Red Bull Back To San Diego

The Red Bull Air Races will return to San Diego this year with an early spring date. The second race of the year will...

Short Final

Often the hardest part of flying into a big Class B airport is finding your way around on the ground. After landing...

More Experimental PMAs Likely

Owners of certified aircraft could soon have affordable access to a wide range of cutting-edge technology now...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen