Cessna vil levere C-172 med dieselmotor

Vi har ikke før tatt en sniktitt på Pipers nye PA-28-utgave som går på diesel – Archer DX – før Cessna nå kunngjør at Cessna 172 snart vil leveres med dieselmotor.

Vi har ikke før tatt en sniktitt på Pipers nye PA-28-utgave som går på diesel – Archer DX – før Cessna nå kunngjør at Cessna 172 snart vil leveres med dieselmotor.

OSHKOSH: Igjen er det motoren som tidligere var kjent som Centurion 2.0s som skal sitte i nesen. Continental CD-155 som motoren nå heter har etterhvert fått et omdømme som en pålitelig konstruksjon, og nå ønsker Cessna å bringe fordelene som slike motorer gir til vordende Cessna-eiere.

For norske flygere er i og for seg ikke kombinasjonen av Cessna 172 og en Centurion-diesel noe nytt. Det er da også bruk av det eksisterende supplement-typesertifikatet (STC) som sikrer at Cessna kan lansere produktet raskt og effektivt. Det som imidlertid er nytt av i år er at Cessna vil levere fabrikknye C-172 med denne motoriseringen.

Fordelen kundene får er et rimeligere og mer tilgjengelig drivstoff i kombinasjon med et forbruk som er vel 30 prosent lavere enn tradisjonelle flymotorer. Ulempen er en høyere pris for flyet: Cessna 172 med dieselmotor vil få en listepris som vil ligge drøyt 360.000 kroner over en vanlig C-172 med bensinmotor. Dessuten er levetiden fortsatt ikke kommet opp i de "magiske" 2.000 timene som de fleste vanlige flymotorer har.

Fra før har Cessna introdusert en dieselutgave av Cessna 182, nærmere bestemt Cessna 182 JT-A Turbo Skylane. Flyet er utstyrt med franske SMAs dieselmotor og er i følge flyprodusenten svært nær sertifisering.

Les også: Sammenlikningstest av diesel og avgas i Robin DR400 i siste utgave av Flynytt.

Bildet nedenfor: Cessna 182 JT-A Turbo Skylane ble først introdusert på EAA AIr Venture i 2012 og kom flygende til Oshkosh i år. Sertifiseringen skal være rett rundt hjørnet.

files/content/news/DSC_5983 small.jpg

Powered by Labrador CMS