Cessna kansellerer Skycatcher-ordre i Europa

Den franske Cessna-importøren Aeromecanic har kunngjort at Cessna kansellerer alle ordre for LSA-flyet Cessna Skycatcher i Europa.

I meldingen fra Cessna-importøren beklager de sterkt at de nå må kunngjøre dette:

– Vi var svært stolte av å ha sikret fantastiske 80 ordre for Skycatcher, noe vi klarte på grunn av vår tillit til Cessnas gode ingeniører, heter det i meldingen fra Aeromecanic.

– Vi vil nå jobbe hardt for å finne et alternativ til flyklubbene, flyskolene og de private flyeierne, heter det videre.

– Vi trekker ikke Skycatcher fra det europeiske markedet

– Vi har registrert at der har versert meldinger fra ulike kilder om at vi skulle trekke Skycatcher fra det europeiske markedet. Disse meldingene er upresise. Cessna har ikke kansellert planen om å selge Skycatcher i Europa: Imidlertid vil vi midlertidig suspendere nye ordremottak for Skycatcher inntil EASA-sertifisering er på plass, sier Barry Dunstall ved Communications, Cessna Aircraft Company.

– Cessna jobber med EASA for å få Cessna 162 Skycatcher sertifisert, og vi jobber hardt for å finne en økonomisk løsning som vil komme kundene våre til gode i det lange løp samtidig som EASA-standardene blir oppfylt, fortsetter Dunstall.

Cessna 162 Skycatcher fordrer ikke sertifisering i USA siden dette er et LSA-fly som er standard- og ikke typesertifikatbasert. I Europa kreves imidlertid typesertifikat for fly i den nye LSA-klassen (CS-LSA). Flyprodusenten må dessuten få en produksjons- og designgodkjennelse i Europa, noe de tidligere ikke har behøvd siden Cessnas øvrige småfly er sertifisert i USA etter FAA-regler. Det er de aktuelle godkjenningene som har gjort at LSA-fly med europeisk typesertifikat så langt har glimret med sitt fravær i det europeiske markedet.

Opprinnelig melding: http://www.aeromecanic.com/Index_EN.html

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen