Cessna kansellerer Skycatcher-ordre i Europa

Den franske Cessna-importøren Aeromecanic har kunngjort at Cessna kansellerer alle ordre for LSA-flyet Cessna Skycatcher i Europa.

Cessna kansellerer Skycatcher-ordre i Europa

I meldingen fra Cessna-importøren beklager de sterkt at de nå må kunngjøre dette:

– Vi var svært stolte av å ha sikret fantastiske 80 ordre for Skycatcher, noe vi klarte på grunn av vår tillit til Cessnas gode ingeniører, heter det i meldingen fra Aeromecanic.

– Vi vil nå jobbe hardt for å finne et alternativ til flyklubbene, flyskolene og de private flyeierne, heter det videre.

– Vi trekker ikke Skycatcher fra det europeiske markedet

– Vi har registrert at der har versert meldinger fra ulike kilder om at vi skulle trekke Skycatcher fra det europeiske markedet. Disse meldingene er upresise. Cessna har ikke kansellert planen om å selge Skycatcher i Europa: Imidlertid vil vi midlertidig suspendere nye ordremottak for Skycatcher inntil EASA-sertifisering er på plass, sier Barry Dunstall ved Communications, Cessna Aircraft Company.

– Cessna jobber med EASA for å få Cessna 162 Skycatcher sertifisert, og vi jobber hardt for å finne en økonomisk løsning som vil komme kundene våre til gode i det lange løp samtidig som EASA-standardene blir oppfylt, fortsetter Dunstall.

Cessna 162 Skycatcher fordrer ikke sertifisering i USA siden dette er et LSA-fly som er standard- og ikke typesertifikatbasert. I Europa kreves imidlertid typesertifikat for fly i den nye LSA-klassen (CS-LSA). Flyprodusenten må dessuten få en produksjons- og designgodkjennelse i Europa, noe de tidligere ikke har behøvd siden Cessnas øvrige småfly er sertifisert i USA etter FAA-regler. Det er de aktuelle godkjenningene som har gjort at LSA-fly med europeisk typesertifikat så langt har glimret med sitt fravær i det europeiske markedet.

Opprinnelig melding: http://www.aeromecanic.com/Index_EN.html

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bombardier Says Mitsubishi ‘Misappropriated’ Data

Bombardier, based in Canada, has sued Mitsubishi Aircraft, of Japan, claiming that some workers recruited from...

'Stunt Rapper' Dies In Wing Walking Accident

A Los Angeles-based “stunt rapper” died Saturday while wing walking for a video shoot in southern British...

NTSB Calls For 25-Hour CVR Duration

The current requirement for cockpit voice recorders to store just two hours of data is not enough, the NTSB says...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen