Cessna blir diesel-pionér med C-182 NXT

Cessna tar et modig og innovativt steg i retning av en bærekraftig småflyframtid når de nå lanserer Cessna Turbo 182 NXT, flyfabrikantens aller første fly med stempelmotor som kan gå på jetfuel. Det er franske Safrans 230-hesters dieselmotor som vil sitte i nesen på den nye utgaven av det tradisjonsrike flyet fra Cessna. Med 155 knop og bare 11 gallon per time i forbruk, blir Turbo 182 NXT en svært drivstofføkonomisk maskin.

Cessna Turbo 182 NXT på Oshkosh.

Cessna tar et modig og innovativt steg i retning av en bærekraftig småflyframtid når de nå lanserer Cessna Turbo 182 NXT, flyfabrikantens aller første fly med stempelmotor som kan gå på jetfuel. Det er franske Safrans 230-hesters dieselmotor som vil sitte i nesen på den nye utgaven av det tradisjonsrike flyet fra Cessna. Med 155 knop og bare 11 gallon per time i forbruk, blir Turbo 182 NXT en svært drivstofføkonomisk maskin.

Ohskosh/Flynytt: Cessna kunngjorde nyheten under EAA Air Venture i Oshkosh, og selv om Safrans motor har vært sertifisert en god stund og sågar blitt adoptert i en egen versjon av motorfabrikanten Continental, kom det som en overraskelse at motoren nå settes inn i en klassiker som C-182.

– Cessnas Turbo 182 NXT er en løsning som markedet har etterspurt, forteller Jeff Umscheid, Cessnas businessansvarlige for flymodellene 172, 182 og 206.

– Denne 230-hesters motoren som går på Jet-A1 gir kundene større rekkevidde og nyttelast uten at det går ut over ytelsene. Flyet gir vesentlig lavere driftskostnader siden jetfuel stort sett er mye rimelige og mye mer tilgjengelig, fortsetter han.

files/content/news/LISA/DSC_9475.jpgCessna forteller videre at Turbo 182 NXT er et resultat av markedsundersøkelser og at maskinen allerede har vært igjennom omfattende pålitelighetstester. SMA-motoren fra Safran er designet spesifikt for fly og er altså ikke en modifisert bilmotor. Typesertifikat fra både FAA og EASA er allerede på plass. Med et drivstofforbruk på bare 41 liter per time og en marsjfart på 155 knop, vil flyet bli vesentlig mer økonomisk enn andre tradisjonsrike småfly. 0.036 liter drivstoff forbrukt per personkilometer er på høyde med relativt moderne jetfly! Anslått nyttelast er 467 kg, mens drivstoffkapasiteten er på 87 gallon.

– Operatører kan nå dra nytte av tilgjengeligheten til jetfuel samtidig som de kan fly lenger på en gallon med drivstoff enn man kan med avgas. Dette er en "game-changer" som åpner nye markeder og nye regioner i verden, fortsetter Umscheid.

Miljøgevinster

Den nye utgaven av C-182 byr også på betydelige miljøgevinster. Blyutslipp og utslipp av karbonmonoksid er eliminert, og utslippet av CO2 vil reduseres med 30 til 40 prosent i marsjhøyder sammenliknet med tilsvarende fly som har avgasmotorer. Takket være lavere propellhastighet blir også støyen lavere.

Operativt byr dessuten motoren på forenklinger: Mix- og prophåndtaket er borte, og man kan se bort fra bekymringer om CO-forgiftning. Kombinert med Garmin 1000 glasscockpit vil Turbo 182 NXT bli en pilotvennlig maskin å operere.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Search Ends For Malaysian Flight 370

After nearly three years of work searching the ocean floor with deep-sea submersibles for Malaysian Airlines Flight...

New Theory — Did D.B. Cooper Work For Boeing?

The FBI officially closed the book last year on the unsolved case of a 1971 hijacking by the man known as D.B....

Airbus Helicopter "Bubble" Windows Now Certified

Swiss Rotor Solutions has developed a retrofit "bubble" window set for Airbus H125/AS350 helicopters, and recently...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen