Cessna 172 – snart elektrisk

Flightglobal melder at Bye Energy og Cessna nærmer seg første flight for den elektriske utgaven av verdens vanligste småfly, Cessna 172. Allerede i løpet av første kvartal 2011 vil jomfruturen finne sted, og innen halvannet år ventes det at et typesertifisert konverteringssett vil bli tilgjengelig på markedet.

Foto: Torkell Sætervadet. Illustrasjon: Bye Energy

Flightglobal melder at Bye Energy og Cessna nærmer seg første flight for den elektriske utgaven av verdens vanligste småfly, Cessna 172. Allerede i løpet av første kvartal 2011 vil jomfruturen finne sted, og innen halvannet år ventes det at et typesertifisert konverteringssett vil bli tilgjengelig på markedet.

Den første utgaven begrenser setekapasiteten til to siden baksetene erstattes av batterier. Om anslagsvis tre-fire år vil imidlertid et forbedret konverteringssett komme på markedet hvor alle fire setene vil være intakt. George Bye som er direktør for Bye Energy sier til Flightglobal at flyet vil få en ”endurance” på om lag to timer, noe som er mer enn tilstrekkelig for lokale skoleflygninger. Ladetiden hevder Bye Energy vil bli så lav som 15 minutter. Vekten for første generasjon av batterisystemet vil være om lag 320 kg.

Flyet vil bli utrustet med en seksbladet komposittpropell fra McCauley som er designet for å kunne lade batteriene under nedstigning.

Prisen for konverteringssettet anslår Bye Energy til å bli om lag 300.000 kroner, altså i samme størrelsesorden som et vanlig motorbytte. Det forventes at batteriene vil vare i fem til syv år dersom flyet brukes til intensiv skoling.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen