Avviser vei tvers over Kjeller-stripa

- Vi ønsker ikke å være pådriver for nedleggelse av Kjeller flyplass, skriver Ulf Bakke (Ap) som er leder av Hovedutvalg for tekniske tjenester i Skedsmo kommune.

Slik så planene for Skedsmos veisystem ut for 2050 før Hovedutvalget for tekniske tjenester 7. januar ga planen tommelen ned. Illustrasjon: Skedsmo kommune
- Vi ønsker ikke å være pådriver for nedleggelse av Kjeller flyplass, sier Ulf Bakke (Ap) som er leder av Hovedutvalg for tekniske tjenester i Skedsmo kommune.

Tekst: Martin Nilsen

En vei- og gateplan for fremtidens Skedsmo har som ett element at en ny vei skal føres tvers over det som er dagens rullebane på Kjeller for å lette morgendagens samferdsel i kommunen. Denne delen av planen ble avfeid onsdag 7. januar av kommunens Hovedutvalg for tekniske saker.

– Ja. Det ble vedtatt at disse veiene ikke skulle legges til grunn nå. Det er ingen vits å legge planer som signaliserer at flyplassen ikke skal være der, så lenge det er Forsvarets avgjørelse, skriver Ulf Bakke, leder av Hovedutvalget, i en e-mail til Flynytt.
– Vi har sagt at vi skal ha en planberedskap som sikrer at fellesskapet og ikke selskaper med rene kommersielle interesser kan komme til å styre hva som skjer der hvis utviklingen skulle gå i den retningen, men vi ønsker ikke å være pådriver for en nedleggelse. Saken skal videre til formannskap og kommunestyre, skriver Bakke.

Intern diskusjon
Iselin Rud-Goksøyr (Ap) er medlem av Hovedutvalget for tekniske tjenester i Skedsmo kommune og sier at det har vært en diskusjon innad i AP-gruppen i Skedsmo om Kjellers fremtid.
– En stund var det mange som mente at «Kjeller vil forsvinne så fort Forsvaret ikke trenger plassen», og i denne diskusjonen har det vært en rekke «dersom-hvis» tenkning.

– Selv vil jeg ikke gå for å nedlegge flyplassen hverken som historisk flyplass for veteranflyene eller som et sted for den øvrige flyvirksomheten.

Håper på AIM Norway
– Jeg håper også at AIM Norway vil forbli på stedet, det er en viktig bedrift, ser Rud-Goksøyr som imidlertid ser Skedsmo kommunestyres nei til testcelle for F135-motorene som en trusel mot at AIM i fremtiden blir værende på Kjeller.

– Men Aps gruppe var i Hovedutvalgets møte onsdag veldig klare på at vi ikke kan legge til grunn at flyplassen ikke lenger er der, når man skal vurdere hvor fremtidens veier skal gå, sier hun.

Bygget rundt
– Noen sier det er rart å ha en flyplass midt i byen. Nei, det synes jeg ikke, for flyplassen har alltid ligget der, og det er byen som har vokst rundt flyplassen.

– Støy er er tilbakevendende argument mot fortsatt flyplassdrift?

– Den støyen som kommer fra F-16 er jo stort sett på dagtid, og så er det noe støy under den store Flydagen. Men har man valgt å bosette seg ved en flyplass, så vet man hva man går til. Jeg har bodd i flyplassens nærhet i hele mitt liv og sjeneres ikke av virksomheten, tvert i mot er det en unike virksomheter der, sier Rud-Goksøyr.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Ag And Helicopter Pilots Decry Drone Rule Change

A recent federal court decision that the FAA has no authority to require drone users to register is not sitting well...

First Flight For New K-Max

The newly in-production K-Max helicopter, built by Kaman Aerosystems, flew for the first time on May 12, the company...

EBACE: Airbus Launches Private Jet, Corporate Helicopters

Airbus Corporate Jets is now offering a corporate-jet version of its A330neo widebody airliner, the company announced...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen