Avinor sier ”your controls” til Fagernes fra 2019

Regjeringen foreslår for Stortinget at Avinor skal drifte Fagernes lufthavn Leirin som charterlufthavn fram til 1. januar 2019. Deretter må lokale krefter overta.

Ruteflyenes tid er snart forbi på Fagernes lufthavn, Leirin. Fra april neste år blir lufthavnen en charterflyplass. Foto: Avinor

Statssekretær i Samferdselsdepartementet John-Ragnar Aarset (H) presenterte i dag framtidsplanene for Fagernes lufthavn under en pressekonferanse på flyplassen.

Ifølge en pressemelding fra Avinor, foreslår Regjeringen for Stortinget at Avinor skal drive Fagernes lufthavn som en ren charterlufthavn frem til 1. januar 2019. Deretter skal driften overføres til lokale aktører.

– Dette forutsetter at Luftfartstilsynet forlenger dispensasjonen og at lokalt næringsliv dekker deler av Avinors kostnader for å videreføre driften fra 2017 og halvparten av Avinors kostnader i 2018, skriver Avinor i sin pressemelding.

FOT-rutene forsvinner 1. april

Bakgrunnen for at Fagernes lufthavn går usikrere tider i møtet, er at FOT-rutene fra flyplassen opphører fra 1. april neste år. ”FOT” betyr forpliktelse til offentlig tjenesteyting og beskriver statens innkjøpsmekanisme for å støtte flyruter i tynt befolkede områder.

– Fra lokalt hold er det interesse for å opprettholde flyplassen som en mulig sesongmessig charterflyplass. Formålet med dette er å ivareta den lokale satsingen på vinterskiturister, skriver Avinor i sin rapport til Samferdselsdepartementet.

– Når FOT-rute tilbudet opphører 1. april neste år, vil vi starte prosessen med å sesongstenge lufthavna frem til vintercharteroperasjonen starter neste vinter. Charteroperasjonen avhenger selvsagt av at Luftfartstilsynet opprettholder dispensasjonen. Vårt hovedfokus fremover blir derfor å drifte lufthavna på en god måte frem mot stengning, for så å ta opp igjen driften når vinterchartersesongen starter opp, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken.


Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Red Bull Back To San Diego

The Red Bull Air Races will return to San Diego this year with an early spring date. The second race of the year will...

Short Final

Often the hardest part of flying into a big Class B airport is finding your way around on the ground. After landing...

More Experimental PMAs Likely

Owners of certified aircraft could soon have affordable access to a wide range of cutting-edge technology now...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen