Austro-dieselmotor med 1800 timer TBO

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Austro Engines team i Wiener Neustadt feirer ferdigstillelse av den 1000. AE-300-motoren. Foto: Austro Engine

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2.000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Det er samlet serviceerfaring fra alle installerte motorer av typen i markedet som gjør at det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA åpner for stadig utvidede intervaller. Over 480.000 flytimer totalt kan den 170-hesters motoren fra Østerrike skilte med hittil. Samtidig feirer Austro Engine ferdigstillelse av motor nr 1.000.

Flere motornyheter

Nyheten om det økte intervallet lanseres samtidig som Austro Engine introduserer en rekke nye motorprosjekter basert på dieselmotorteknologi og jetfuel. Av særlig interesse for småflymarkedet er en tresylindret dieselmotor på 120 hestekrefter og som veier mellom 85 og 90 kg. Motoren har fått betegnelsen AE-200 og kan blant annet installeres i motorseilflyet HK-36 Super Dimona og andre tosetere i de tyngre segmentet som trenger mer effekt enn den populære Rotax 912-motoren.

files/content/news/Aero 2015/DSC_7328.jpg

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen