Austro-dieselmotor med 1800 timer TBO

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Austro Engines team i Wiener Neustadt feirer ferdigstillelse av den 1000. AE-300-motoren. Foto: Austro Engine

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2.000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Det er samlet serviceerfaring fra alle installerte motorer av typen i markedet som gjør at det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA åpner for stadig utvidede intervaller. Over 480.000 flytimer totalt kan den 170-hesters motoren fra Østerrike skilte med hittil. Samtidig feirer Austro Engine ferdigstillelse av motor nr 1.000.

Flere motornyheter

Nyheten om det økte intervallet lanseres samtidig som Austro Engine introduserer en rekke nye motorprosjekter basert på dieselmotorteknologi og jetfuel. Av særlig interesse for småflymarkedet er en tresylindret dieselmotor på 120 hestekrefter og som veier mellom 85 og 90 kg. Motoren har fått betegnelsen AE-200 og kan blant annet installeres i motorseilflyet HK-36 Super Dimona og andre tosetere i de tyngre segmentet som trenger mer effekt enn den populære Rotax 912-motoren.

files/content/news/Aero 2015/DSC_7328.jpg

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

A New Home For Doc, But First, Oshkosh

<p>The B-29 known as Doc will be making its first appearance at EAA AirVenture this week, and after returning home to...

North Americans Sweep Red Bull

<p>North American pilots swept the top three places in the Red Bull Air Race stop in Kazan, Russia, on Sunday. Kirby...

Airbus Finds Niche For Voom Helicopter Service

<p>Airbus is now 100 days in to its helicopter-for-hire experiment in Sao Paulo, Brazil, and says the Voom project is...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen