Austro-dieselmotor med 1800 timer TBO

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Publisert

Austro Engines dieselmotor AE-300 som blant annet brukes i Diamonds DA40 NG og DA42-VI har fått grønt lys for et overhalingsintervall på 1.800 timer fra tidligere 1.500 timer. Dermed nærmer motoren seg "industristandarden" på 2.000 timer med reduserte vedlikeholdskostnader som konsekvens.

Det er samlet serviceerfaring fra alle installerte motorer av typen i markedet som gjør at det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA åpner for stadig utvidede intervaller. Over 480.000 flytimer totalt kan den 170-hesters motoren fra Østerrike skilte med hittil. Samtidig feirer Austro Engine ferdigstillelse av motor nr 1.000.

Flere motornyheter

Nyheten om det økte intervallet lanseres samtidig som Austro Engine introduserer en rekke nye motorprosjekter basert på dieselmotorteknologi og jetfuel. Av særlig interesse for småflymarkedet er en tresylindret dieselmotor på 120 hestekrefter og som veier mellom 85 og 90 kg. Motoren har fått betegnelsen AE-200 og kan blant annet installeres i motorseilflyet HK-36 Super Dimona og andre tosetere i de tyngre segmentet som trenger mer effekt enn den populære Rotax 912-motoren.

files/content/news/Aero 2015/DSC_7328.jpg

Powered by Labrador CMS