Akoya – på land, sjø og snø

Franske Lisa Aircraft har til hensikt å gjøre mer av verden tilgjengelig for småfly når de nå lanserer amfibieflyet Akoya. I tillegg til båtskrog og utfellbare hjul, har flyet utfellbare ski og kan lande og ta av på fattige 200 meter.

Akoya fra Lisa Aircraft i Frankrike. Foto: Lisa Aircraft

Franske Lisa Aircraft har til hensikt å gjøre mer av verden tilgjengelig for småfly når de nå lanserer amfibieflyet Akoya. I tillegg til båtskrog og utfellbare hjul, har flyet utfellbare ski og kan lande og ta av på fattige 200 meter.

Leveransene starter allerede til høsten, og dermed kan franskmennene komme til å gå forbi storebror Icon Aircraft som har utsatt første leveranse av Icon A5 en rekke ganger.

Akoya ligger også an til å slå Icon hva angår ytelse: Flyet har en maksimal marsjfart på 134 knop – hele 30 knop raskere enn anslagene som er publisert for Icon A5. Selv på 75 prosent cruise vil fortsatt Akoya oppvise en sann flygefart på 124 knop.

files/content/news/LISA/DSC_9231.jpgDen franske damen er også ganske langbeint: I standardversjon er rekkevidden 670 nautiske mil (NM), mens long-range-tank som fås som opsjon vil gi en total rekkevidde på 1.080 NM. Til sammenlikning oppgir Icon 300 NM i rekkevidde for sin A5-maskin.

Lekre linjer og god sikt

Akoya er et særdeles linjelekkert LSA-fly som med sin hydrofoilteknologi gir et ganske særegent utseende samtidig som håndtering av bølger blir vesentlig forbedret. 30 centimeters bølgehøyde takles med høy komfort ombord ettersom hydrofoilen skjærer over bølgetoppen. Også ved en bølgehøyde på 38 centimeter går landing og avgang utmerket, selv om bølgene merkes bedre.

Flyet har to seter og skuldermonterte vinger som gir ekstremt god sikt både oppover og nedover fordi vingene er plassert lenger bak enn det som er vanlig. Vingene er hengslet og kan svinges inn mot flykroppen for parkering i garasje eller transport på tilhenger, og operasjonen kan gjøres av én person alene på ett minutt. Det vil også komme en opsjon med elektrisk innfelling av vingene.

Flyet har et imponerende bagasjerom som både kan romme to bager og ski, noe som gir uante muligheter for utflukter ettersom flyet kan lande på hele tre elementer. Velger man å lande på hjul må man imidlertid klare seg uten ”støttehjul” – Akoya har nemlig halehjul. Første versjon av flyet hadde riktignok nesehjul, men siden tyngdepunktet forskyves når vingene svinges inn mot flykroppen, vil det uansett bli et behov for et lite hjul på halen. Da var det naturlig å gå for en halehjulsløsning totalt sett. Nesehjul hadde dessuten veid mer, noe som hadde gitt lavere nyttelast.

Cockpiten er særdeles oversiktlig og minimalistisk, og det er god plass i bredden: 130 cm i skulderbredde er 13 cm bredere enn Icon A5. Naturligvis styres rorflatene av styrestenger gjennom en sentermontert stikke for å gi optimal flyfølelse.

Halemontert motor

Rotax-motoren på 100 hester er plassert på toppen av halen, noe som ga betydelige utfordringer for flydesignerne: Siden propellen gir en skyvekraft framover som er forskjøvet i høyden med minst en meter i forhold til skroget, vil det oppstå et moment som søker å dytte nesa mer og mer nedover etterhvert som motorpådraget økes. Flyets pitch ville altså blitt påvirket av throttlesetting med mindre Lisas designere hadde trukket en smart løsning opp av hatten. Fasit ble nemlig å dele høyderoret i to halvdeler og sette inn en fast ”vinge” midt mellom dem, det vil si rett bak propellen. Vingen gir et negativt løft som varierer med luftstrømmen fra propellen – etter sigende er det negative løftet akkurat så stort at pitchendringen fra den forskjøvede motoraksen kanselleres.

LSA i Europa og USA

Lisa Aircraft har valgt å lage to versjoner av Akoya, en SLSA-versjon for det amerikanske markedet og en CS-LSA-versjon for Europa. Den amerikanskje versjonen flyr litt langsommere for å tilfredsstille de amerikanske kravene, men ellers er flyene i grove trekk identiske. Maksimal avgangsvekt er uansett 650 kg – de 50 ”bonuskiloene” sammenliknet med den vanlige LSA-grensen på 600 kg er noe alle amfibiefly får. Sparsomt utrustet gir dette 250 kg i nyttelast, 10 kg mer enn en tilsvarende nedstrippet Icon-maskin.

Lisa forteller at de allerede har en leveransekø, skjønt i forhold til Icons rekordventeliste på over 500 maskiner er nok køen relativt kort. Like lang er det heller ikke sikkert den blir: Prislappen er nemlig på 2.37 millioner kroner sammenliknet med anslagsvis 930.000 kroner for Icon A5.

Se Lisa på film her.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Big Birthday Celebration For Baby Boeing

The Museum of Flight in Seattle is hosting a 50th birthday party for the littlest Boeing commercial airplane, the...

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen