Det britiske luftskipet Airlander blir nå lasert som et nullutstlippsfartøy.
Hybrid Air Vehicles, som står bak luftskipet, jobber nemlig med å få det utstyrt med elektriske motorer i stedet for diesel.
Verdens største luftfartøy
I første omgang vil Airlander riktignok bli drevet av fossilt brennstoff, og det vil bli satt i produksjon når de første sikre bestillingene foreligger.
Prototypen, som ble markedsført som verdens største luftfartøy, rakk å havarere to ganger, sist i november 2017, før den i januar i år ble "pensjonert" for godt.
Nå har produsentene benyttet erfaringene de gjorde seg til å lage en ny konstruksjon.
De har blant annet laget en full-size-modell av kabinen, slik at potensielle kunder kan se hvilke muligheter som ligger i luksus-aeronautikk.

Venter på bestillinger
Målgruppen er kunder som søker helt spesielle opplevelser, kanskje i ett av de åtte dobbeltrommene som inngår i designet. Her er sannsynligheten minimal for å møte på naboen!
Airlander vil kunne holde seg i luften fem dager. Makshøyden er på 20.000 fot og rekkevidden 4000nm.
Hybrid Air Vehicles har allerede mottatt to hensiktserklæringer om kjøp – letters of intent – fra kunder.
Men man venter fremdeles på de bekreftede ordrene, som vil gjøre det mulig å starte produksjonen.

Men når/hvis de kommer forventer Hybrid Air Vehicles å etter hvert være i luften med tre testluftskip, og at du kan starte leveransen til kundene i 2024.
Kommentarer (0)