LUFTSKIP:

Airlander letter på sin første flyvning. De nye testluftskipene, som Hybrid Air Vehicles jobbet med å lage, har dratt nytte av erfaringene man gjorde seg med prototypen.

Airlander gjenoppstår i nullutslipps-versjon

Satser på luksusreiser for folk som helst ikke vil møte naboen på tur!

Publisert

Det britiske luftskipet Airlander blir nå lasert som et nullutstlippsfartøy.

Hybrid Air Vehicles, som står bak luftskipet, jobber nemlig med å få det utstyrt med elektriske motorer i stedet for diesel.

Verdens største luftfartøy

I første omgang vil Airlander riktignok bli drevet av fossilt brennstoff, og det vil bli satt i produksjon når de første sikre bestillingene foreligger. 

Prototypen, som ble markedsført som verdens største luftfartøy, rakk å havarere to ganger, sist i november 2017, før den i januar i år ble "pensjonert" for godt. 

Nå har produsentene benyttet erfaringene de gjorde seg til å lage en ny konstruksjon. 

De har blant annet laget en full-size-modell av kabinen, slik at potensielle kunder kan se hvilke muligheter som ligger i luksus-aeronautikk.

Luksus-mockup-en viser en mulig kabininnredning tiltenkt eksklusiv aeroturisme.

Venter på bestillinger

Målgruppen er kunder som søker helt spesielle opplevelser, kanskje i ett av de åtte dobbeltrommene som inngår i designet. Her er sannsynligheten minimal for å møte på naboen! 

Airlander vil kunne holde seg i luften fem dager. Makshøyden er på 20.000 fot og rekkevidden 4000nm.

Hybrid Air Vehicles har allerede mottatt to hensiktserklæringer om kjøp – letters of intent – fra kunder.

Men man venter fremdeles på de bekreftede ordrene, som vil gjøre det mulig å starte produksjonen. 

Planen er at kundene, akkurat som på flyet, skal kunne nyte en gin tonic i luften. Billig blir det neppe!

Men når/hvis de kommer forventer Hybrid Air Vehicles å etter hvert være i luften med tre testluftskip, og at du kan starte leveransen til kundene i 2024. 

Powered by Labrador CMS